"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Penulis bahalol ni marah sangat dengan Menteri Kesihatan, Dr. Dzul sebab tak boleh hisap rokok dalam kedai makan

Ini bukan kerajaan Dr Dzulkefly
Hasmi Hashim
Kalau boleh kita mahu semua rakyat kita sihat. Bukan sahaja tidak merokok, tetapi makan makanan yang terjamin bersih, atau kalau boleh semua orang mengambil makanan tambahan (supplement food) setiap pagi, petang dan malam.

Kalau boleh juga, tak ada kes bayi yang kena demam kuning yang serius dengan mendapat rawatan awal—apa khabar anak-anak kita yang baru lahir dari keluarga miskin atau di pedalaman sana? Bukankah masih banyak kes bayi tidak mendapat rawatan rapi dan awal sehingga ada yang terpaksa ditukar darah hanya kerana demam kuning?

Dan bukanlah kesedaran untuk mengambil vaksin juga semakin merosot? Mengapa semua itu tidak diambil berat dengan langkah-langkah segera oleh kementerian kesihatan?

Kalau boleh lagi, kita tidak mahu ada wad hospital kerajaan yang panasnya macam neraka kerana tidak ada penghawa dingin; katil tidak cukup; waktu menunggu berjam-jam sehinggalah tempat parkir sudah mengalahkan padat dan sesaknya bazar Ramadan.

Semua masalah asas ini tetap juga wujud, tetapi menteri kesihatan, Dr Dzulkefly Ahmad masih sibuk mahu “membumihanguskan” perokok!

Katanya baru-baru ini, dia tidak kisah digelar “menteri 3 meter”. Agaknya dengan cara itu, dia tidak perlu bekerja untuk menyelesaikan semua masalah asas yang saya nyatakan di atas tadi—cukup dengan menyerang perokok dengan bahaya kecil, yang dibesar-besarkan!

Soal digelar orang, dengan gelaran apa pun tidak penting. Apa yang mustahak ialah kerajaan hari ini bukan kerajaan Dr Dzulkefly—ini adalah kerajaan Pakatan Harapan (PH); yang berdiri atas pengorbanan dan perjuangan begitu ramai orang. Bukan Dr Dzulkefly seorang!

Kalau Dr Dzulkefly memilih untuk menjadi menteri sepenggal dan kemudiannya kalah di parlimen Kuala Selangor, itu adalah pilihan beliau. Terpulang! Dan kalau semua perokok tidak mengundi beliau lagi di sana dalam PRU akan datang, pasti di situ adalah titik akhir kepada karier politik Dr Dzulkefly, meski sebaik mana pun dia, dan sesuci apa pun niatnya.

Sejak ‘peraturan ganas’ melarang perokok di premis makan, dan sejak Dr Dzulkefly ‘melanggar parlimen’ untuk berkeras melaksanakan peraturan yang tidak wujud dalam manifesto PH, PH telah kalah dalam kesemua pilihan raya kecil (PRK). Ingat itu! Mungkin Dr Dzulkefly masih juga tidak percaya bahawa majoriti perokok yang terasa tersisih telah menghukum serta memberi peringatan keras kepada PH sebagai cara mereka membidas menteri kesihatan yang baharu.

Walaupun ada menteri lain dan para pegawai yang berdiam diri, bahkan menjadi munafik dalam perkara ini untuk menjaga kedudukan, sesungguhnya sikap berkenaan tidak akan menguntungkan PH. Apa yang diwujudkan oleh Dr Dzulkefly—serta mereka yang buat pekak, buta dan bisu dalam perkara ini—bukanlah menghapuskan perokok, tetapi hanya mewujudkan ketegangan dan pergaduhan antara kelompok masyarakat yang tidak merokok dengan kelompok yang merokok.

Pergeseran, ketegangan dan pergaduhan itu dapat kita lihat di media sosial. Dapat juga kita lihat di warung-warung atau restoren-restoren; suasana yang tidak pernah wujud sebelum ini. Waima sejak puluhan tahun dan sejak negara ini merdeka sekalipun.

Protes senyap 4 juta perokok

Sebelum undang-undang keras oleh Dr Dzulkefly terhadap perokok, antara perokok dan yang tidak merokok boleh hidup aman damai. Mereka boleh saling menyelesaikan masalah antara mereka, dan saling pula hormat menghormati tanpa perlu campur tangan kerajaan. Oleh kerana fikiran keras seorang menteri, kini antara dua kumpulan berkenaan sudah bermasam muka, tuduh-menuduh, ejek-mengejek dan mula bergaduh sesama sendiri.

Kesannya bukan sahaja di parlimen Kuala Selangor. Bukan juga kepada Dr Dzulkefly sebagai seorang menteri kabinet. Kesannya kini terpaksa ditanggung oleh seluruh kerajaan PH—yang, sekali lagi, didirikan oleh begitu ramai pejuang dan penyokong, termasuk di kalangan mereka yang merokok dan tidak merokok.

Sekali lagi dengan tegas dinyatakan, ini bukan kerajaan Dr Dzulkefly seorang (!)—walau sebaik mana peribadi beliau dan sesuci mana pun niat beliau.

Kalau corak kalah demi kekalahan terus menimpa PH, serta undi protes senyap-senyap terus dibuat oleh lebih 4 juta perokok tanpa mereka perlu turun ke jalan raya berdemontrasi, Dr Dzulkefly itulah yang terlebih dahulu perlu dikorbankan—atau beliau sendiri perlu menarik diri demi menyelamatkan kerajaan PH dalam PRU akan datang. Maaf, tidak ada cara lain!

Sesungguhnya manusia di Barat; di negara-negara maju seperti UK, Amerika Syarikat, Perancis, Jerman, atau di Korea Selatan dan Jepun pun tidak berani melaksanakan sesuatu undang-undang yang tidak secocok dengan budaya masyarakat mereka. Hanya Dr Dzulkefly yang berani melakukannya dengan angkuh.

Dan beliau harus pula menanggung akibatnya. Kalau asap rokok itu terlalu bahaya, atau lebih bahaya daripada asap kenderaan atau kilang, maka haramkanlah. Tidak perlu main separuh-separuh. Kalau tidak, lebih baik tumpu kepada kerja azali untuk meningkatkan mutu hospital kerajaan dan kesihatan rakyat secara amnya.

Kita mahu semua rakyat kita sihat, tidak berbalah sama sendiri dan saling hormat-menghormati. Itulah kekuatan budaya Malaysia selama ini.

Dulu BN kalah kerana skandal 1MDB; jangan nanti PH kalah hanya kerana rokok. Ia sangat-sangat mengaibkan. Memalukan! Di dalam kekalahan itu tidak lain apabila datang seorang penguasa atau menteri yang tidak faham budaya masyarakatnya sendiri. Betapa bodohnya.

Umno dan PAS pasti akan mengambil kesempatan ini untuk menjadi lebih munafik lagi. Seperti kebanyakan menteri dan pegawai mereka di dalam kerajaan sekarang yang dilanda sindrom pekak, buta, bisu, atau singkatannya “PBB”, mereka nampaknya telah tercabut daripada suara akar umbi. Sudah tidak mengenal budaya masyarakat sendiri.

Petanda kalah sebegini, menakutkan sekali.

HASMI HASHIM atau Budi Hekayat seorang penulis lirik dan otai komuniti Jalan Telawi.

Tiada ulasan: