"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Puak Anwar berkembang dalam PPBM selepas skandal seks gay

Robin Augustin
PETALING JAYA: Dengan kontroversi video seks sejenis yang kian menyalakan perbalahan dalam PKR, sumber mengatakan keretakan itu kini terbentuk dalam PPBM, antara penyokong Dr Mahathir Mohamad dan mereka yang berkeras mahu perdana menteri itu melepaskan jawatannya.

Satu sumber PPBM yang mempunyai akses dalaman parti memberitahu FMT mengenai kewujudan puak “pro-Anwar Ibrahim” dalam parti itu.

Beliau berkata gesaan supaya Mahathir bersara dan menyerahkan jawatannya kepada Anwar, seperti yang dijanjikan Pakatan Harapan semasa kempen pilihan raya tahun lalu, telah ditingkatkan momentumnya dalam kalangan beberapa ahli PPBM.

Puak itu makin lantang bersuara kebelakangan ini berikutan video seks gay yang disasarkan kepada Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali.

Pemimpin PPBM tertinggi mula bersuara apabila Azmin mendakwa kes itu merupakan konspirasi politik untuk menjatuhkannya. Mereka termasuk pengerusinya Mahathir, yang menyokong Azmin, individu yang dipilih menjadi sebahagian daripada Kabinet persekutuan selepas kemenangan pada pilihan raya tahun lepas.

Tetapi sumber itu berkata mereka yang menyokong Azmin dalam kes seks sejenis itu bukan peminat timbalan presiden PKR tersebut.

“Mereka tidak suka Azmin dan mengikuti rancangan penggantian untuk Mahathir. Dalam apa jua keadaan, Azmin menyokong kepimpinan Mahathir,” katanya.

Di bawah perjanjian antara parti PH, Mahathir akan menyerahkan kuasanya kepada Anwar untuk menjadi perdana menteri ke-8.

Tidak ada tempoh masa yang ditetapkan untuk itu, walaupun terdapat gesaan daripada kumpulan yang dikaitkan dengan PKR yang menggesa tarikh penyerahan jawatan tersebut.

Sementara itu, kem “pro-Anwar” dalam PPBM tidak mempunyai pilihan tetapi bersepakat dengan individu yang pernah menjadi pilihan terakhir untuk jawatan perdana menteri itu.

“Mereka yang berada di kem pro-Anwar adalah mereka yang dilihat tidak disukai Mahathir,” kata seorang pemimpin parti yang setia kepada Mahathir.

“Mereka terus merendahkannya melalui artikel atau kiriman di media sosial mereka. Mereka boleh meluahkan perasaan mereka tetapi orang ramai tahu mereka tidak mempunyai pengalaman untuk mentadbir.”

Penganalisis politik Azmi Hassan dari Universiti Teknologi Malaysia berkata tidak menghairankan melihat wujudnya pro-Azmin dan pro-Anwar dalam PPBM.

Beliau berkata apabila parti bersiap sedia untuk masa depan tanpa Mahathir sebagai pemimpin teratas, ahli politik bergegas untuk mempersiapkan diri mereka di kem yang “betul” yang mewujudkan puak dalam parti pemerintah.

Tetapi tidak dalam DAP, kata Azmi.

“Bagi DAP, saya percaya terdapat hanya 1 kem dan mereka memberi tumpuan kepada Anwar untuk menjadi PM seterusnya.”

Sementara itu, amalam berpuak-puak dalam PPBM mungkin akan boleh dihapuskan dalam pemilihan parti tahun ini.

Penyokong setia Mahathir yang bercakap dengan FMT berkata beliau tidak sabar menunggu hari itu. Baginya, sudah tiba masanya untuk menyingkirkan “kem Anwar” yang beliau anggap sebagai merendahkan Mahathir.

“Pemilihan parti akan datang adalah penting kerana kita perlu menyingkirkan orang-orang ini.”

Dan ia kelihatan janji untuk menjadikan Anwar sebagai PM, untuk pemimpin ini sekurang-kurangnya, ia tidak tercatat.

“Mungkin ada pemimpin Melayu lain yang boleh menggantikan Tun (Mahathir) berdasarkan prestasi dan prestasi mereka. Para pelabur perlu melihat kurang politik dan kesinambungan tanpa mengira sama ada Anwar, Azmin atau malah (Presiden PPBM) Muhyiddin Yassin atas perkara itu.”

Tiada ulasan: