"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MB Kelantan, Exco akan beri keterangan hari ini

MALAYSIADATELINE
Saman AKSB ke atas Husam
Saman Syarikat Bekalan Air Kelantan (AKSB) ke atas Naib Presiden AMANAH Datuk Husam Musa akan dimulakan di Mahkamah Tinggi Kota Bahru jam 2.30 petang hari ini

Husam dalam satu kenyataan berkata, bagi tujuan perbicaraan itu Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yakob dan Exco Kerajaan Negeri Datuk Hanipa Ahmad akan disepina untuk memberikan keterangan.

Pada April lalu Mahkamah Tinggi Kota Bharu menangguhkan kes saman AKSB. Penangguhan itu untuk membolehkan agar pihak Peguam Nik Bahrum dari Nor Bahrum & Co mewakili AKSB dan Peguam Shamsul Baharin dari Tetuan Rozma Baharin mewakili Datuk Husam Musa memfailkan penyata keterangan saksi secara bertulis bagi tujuan perbicaraan penuh.

AKSB pada 12 April 2018 telah memfailkan saman terhadap Husam kerana mendakwa Husam telah memfitnah AKSB memberikan tender secara salah kepada sebuah syarikat yang belum wujud ketika tender berkenaan dikeluarkan.

Tender yang dipersoal Husam itu berkaitan dengan Skim Bekalan Air Merbau Chondong fasa II (Pakej 1), Jajahan Machang, Kelantan.

Ini susulan dalam satu sidang media pada Mac 2018, Husam mendedahkan berlaku kekeliruan dalam pemberian tender mereka bentuk, membina dan menyiapkan kerja-kerja mekanikal serta berkaitan untuk Skim Bekalan Air Merbau Chondong, fasa II bernilai RM27.1 juta.

Dakwa Husam apa yang mengelirukan, surat tawaran kepada dua syarikat masing-masing CDAH Construction Sdn Bhd dan JV Jangka Prestasi Sdn Bhd dikeluarkan pada 22 Januari 2015, Namun syarikat berkenaan didaftarkan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) pada 9 Mac 2015.

Mahkamah menetapkan 17 hingga 19 Jun 2019 tarikh perbicaraan.

Tiada ulasan: