"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

11/9: Nyawa Muslim Vs Nyawa Amerika

A Kadir Jasin

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjwbo07B0MJxLK3fmoiUkMRARq0XriRfkGv2IVsOp9R4IcuIfl4qBqnXbhtvumVWd0xofy4lwmMtxhL-DKVqPYJfn_cmXL2zDmLM8oU72_ZYVmhefSSyliR4RvsFxPRgnqv_D6rITVhyphenhyphensw/s1600/world_trade_center_1160603_1.JPG
MAAF cakap kalau saya katakan, saya nampak tanda-tanda penjajahan minda yang meluas oleh Barat ke atas sesetengah orang kita, termasuk yang mengendalikan media massa.


Saya rasa mereka begitu terpengaruh dengan diayah Barat berkaitan peristiwa 11/9 hingga mereka membuta-tuli menggunakan label 9/11 yang mengelirukan ramai pembaca, penonton dan pendengar mereka. Ada yang menyangka ia berlaku pada 9-11-2001.

Peristiwa pengeboman dengan kapal terbang ke atas World Trade Centre (WTC) di New York dan Pentagon, Washington DC, berlaku pada 11-9-2001. Jadi sepatutnyalah kita labelkan peristiwa itu sebagai Peristiwa 11/9 bukan tiru sistem takwim Amerika letakkan bulan dulu lepas itu baru hari bulan dan tahun.

Kesilapan ini mungkin remeh, tapi bagi saya, ia, secara tidak disedari, menggambarkan betapa tertakluknya minda sesetengah orang kita sehingga mereka menerima bulat-bulat apa saja yang disumbatkan oleh Barat, khasnya oleh Amerika.

Mungkin saya tidak boleh menyalahkan mereka. Mungkin latar belakang pendidikan dan ideologi mereka berbeza daripada zaman saya.

Saya belajar di sekolah Inggeris, baca buku dalam bahasa Inggeris, melanjutkan pelajaran ke dunia Barat, banyak tertugas dalam persekitaran Barat dan kenal ramai orang Barat.

Sepatunya, minda sayalah yang lebih mudah dipengaruhi atau terdedah kepada penjajahan psikologi Barat. Tetapi oleh sebab saya faham sedikit sebanyak “the mind game” atau mainan minda mereka, maka saya tidak terlalu taasub dengan pemikiran mereka atau percaya kepada propaganda mereka.

Jadi saya tertanya-tanya apakah nyawa kira-kira 3,000 yang terbunuh dalam serangan itu lebih mahal dan kekejamannya lebih teruk daripada yang dilakukan oleh Amerika ke atas jutaan orang Islam sebelum dan selepas kejadian itu?

Crusade George.W. Bush

Perang Jihad Dalam leksikon politik neo-konservatif dukungan George W. Bush, Peristiwa 11/9 umpama orang mengantuk disorongkan bantal. Bush dengan serta merta mengisytiharkan “crusade” (perang jihad) ke atas sesiapa saja yang dituduh terlibat dengan 11 penyerang Arab Saudi itu.

Dengan penasihat-penasihat yang sangat kuat kebenciannya terhadap Islam, dan Agensi Perisikan Pusat (CIA) yang sedia berbohong, tugas Bush mencari biri-biri hitam di kalangan umat Islam untuk disembelih sangat mudah.

Begitu meluas dan meyakinkan pembohongan mereka sehingga sampai ke hari ini pun, media massa dunia, termasuk di dunia Islam, hatta di negara kita sendiri, begitu bersedia mengingati dan meratapi Peristiwa 11/9 tetapi lupa terhadap kekejaman Amerika, Israel dan sekutu-sekutunya di Iraq, Afghnistan dan Palestin.

Mereka lupa, nyawa 3,000 orang Amerika telah dibalas dengan 1.03 juta nyawa rakyat Iraq – orang tua, wanita dan kanak-kanak - antara Mac 2003 dan Ogos 2009 (Opinion Resarch Business Survey).

Di Afghanistan, antara 2001 dan 2009, operasi tentera Amerika dan sekutunya telah membunuh hampir 20,000 orang awam, kebanyakannya oleh pengeboman udara.

Keganasan Tajaan Negara

Jadi, dalam sesetengah orang kita dan media massa kita menjadi “ga-ga” akibat diayah 11/9 ini, kita harus bertanya apakah nyawa 3,000 orang mangsa pengeboman New York dan Washington DC itu lebih mahal berbanding nyawa jutaan orang Islam yang terkorban akibat keganasan halal tajaan negara oleh Amerika dan kuasa-kuasa Barat lain?

Kita kutuk pengeboman ke atas WTC dan Pentagon 10 tahun lalu.

Tapi mengapa berdiam diri terhadap pengeboman harian yang dilakukan oleh Amerika ke atas orang awam Afghanistan sejak 10 tahun lalu?

Rupa-rupanya, ramai orang Islam bukan saja dijajah mindanya oleh Barat, malah mereka bersikap talam dua muka – hipokrit.

Wallahulam.

Tiada ulasan: