"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas isteri sultan Brunei menang kes barang kemas

BRUNEI: Bekas isteri Sultan Brunei semalam memenangi kes mahkamah terhadap bekas pengawal peribadinya yang mencuri dan menjual berlian miliknya bernilai lebih 12 juta pound (RM60 juta).

Fatimah Kumin Lim mengambil batu permata yang dimiliki Mariam Aziz, 55, dan menggantikannya dengan barang kemas tiruan. Mariam yang mempunyai empat anak hasil perkahwinannya dengan Sultan Hassanal Bolkiah pada 1981 sebelum bercerai pada Februari 2003, ‘berjaya memenangi kes ini,’ umum hakim di Mahkamah Tinggi London.

Dakwaan itu bersangkut-paut dengan rantai tangan berlian bernilai 3.5 juta pound (RM10.5 juta) dan dua butir berlian berharga yang diberikan kepadanya oleh Sultan sebagai hadiah pada 1986.

Sebutir berlian berbentuk buah pir dianggarkan Mariam bernilai 8 juta pound (RM40 juta), manakala berlian berbentuk segi empat tepat berwarna kuning dikatakan bernilai 600,000 pound (RM3 juta). Hakim Justice Lindblom menolak dakwaan Fatimah, 34, bahawa dia diarahkan Mariam supaya menjual berlian berkenaan bagi membayar hutang judi majikannya itu. Mariam menuntut kerugian mengikut nilai harga rantai tangan itu atas dasar ia sudah dijual dan tidak dapat dikembalikan. Hakim berkata, dia berhak memperoleh kira-kira RM16.62 juta. 
-DM/hmetro-

Tiada ulasan: