"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas PM kata, tunggu menang pilihan raya dulu, kita buang PM!

Penarik Beca
Bila kerajaan Umno menggelejat-menggelejat punya la tak nak pilihan raya yang bersih dan adil, orang melihat kerajaan puaka itu cuba menyembunyikan terlalu banyak yang kotor, jijik serta tidak adil.

Begitu juga, bila Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin jawab "no comment" bila ditanya tentang siasatan mahkamah Perancis terhadap urusniaga pembelian kapal selam Scorpene antara Malaysia dan Perancis, rakyat nampak ada yang jijik dan najis yang hendak disorokkan

Lebih malang lagi, jawapan "no comment" Muhyiddin itu dilihat semakin menguatkan sangkaan rakyat bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berhempas pulas hendak menyembunyikan sesuatu yang tidak baik apabila dia nampak benar takut dan kecut sungguh untuk berhadapan dengan siasatan mahkamah Perancis.

Kalau benda baik, bukan saja dia tak akan sembunyi, malah riuh rendah dia pukul canang sana-sini.

Tetapi, yang mungkin orang tak berapa nampak sangat ialah Bersih 3.0 terutamanya dan siasatan mahkamah Perancis ke atas urusniaga Scorpene itu bagaikan lebuh raya yang terbentang luas kepada Muhyiddin.

Yang di atas tu kisah Malaysia. Berikut kisah di sebuah nagara (ejaan tidak ikut ejaan dewan entah apa-apa - dewan apa tu?)

Kisahnya, kepimpinan nagara itu mempunyai seorang godfather yang ditakuti. Beliau juga bekas perdana menteri nagara itu. Satu hari, seorang pemimpin pertubuhan rasis yang bermulut tempayan memberitahu, godfather itu memberitahu mereka bahawa perdana menteri nagara itu mesti dibuang. Tetapi, godfather itu kata, kena tunggu parti mereka menang pilihan raya dulu. Menurut katak bermulut tempayan itu, seorang bekas menteri yang kaya dengan idea bukan-bukan juga ada ketika godfather itu kata begitu. Adoila!

Tiada ulasan: