"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib Sedang Menguburkan Slogannya Sendiri

Shahbudin Husin
Di gerabak keretapi dan stesennya di Lembah Kelang kini dipenuhi dengan iklan-iklan yang memaparkan wajah Najib dengan slogan Kami Mendengar sambil memaparkan wajah Najib dalam pelbagai suasana bersama rakyat. Iklan itu bukan saja menggambarkan keghairahan UMNO untuk menawan kembali Selangor daripada genggaman Pakatan Rakyat tetapi juga melambangkan keinginan untuk mewujudkan sebuah pentadbiran yang mesra dengan keluh kesah serta derita rakyat.

Najib ingin dilihat sebagai pemimpin yang sedia mendengar apa saja denyut nadi rakyat dan berkali-kali menyatakan bahawa rakyat adalah keutamaannya.

Tetapi benarkah apa yang diucap sama dengan apa yang dibikin? Cuba kita imbas satu persatu.

Dalam kes penahanan Rafizi Ramli, Pengarah Strategi PKR yang mendedahkan isu lembu NFC dan canpurtangan Najib dalam penganugerahan projek tambahan LRT Ampang kepada syarikat kroninya, George Kent jelas sekali menunjukkan bahawa Najib langsung tidak mendengar cetusan hati rakyat.

Dalam kes lembu NFC, sudahlah tindakan begitu lambat diambil terhadap keluarga Shahrizat dan di ketika rakyat gembira dengan pendedahan Rafizi itu yang dianggap cuba menyelamatkan wang rakyat daripada terus dirompak dan diselewengkan, tiba-tiba Rafizi pula yang didakwa dibawah akta Bafia iaitu mendedahkan maklumat bank.

Nampaknya dalam era Najib ini pihak yang memberi maklumat atau mahu mencegah kemungkaran juga bakal berhadapan dengan tindakan undang-undang dari pemerintah.

Tidak cukup dengan itu Rafizi juga dibawa di mahkamah dengan tangan bergari berbanding suami Shahrizat, Salleh Ismail yang turut didakwa sebelum ini tidak pula digari tangannya.

Dalam kes projek tambahan LRT Ampang pula, Rafizi telah mendedahkan bagaimana campurtangan Najib mahu memberi projek itu kepada syarikat rakan karibnya, George Kent walaupun syarikat itu dibuktikan tidak melepasi penilaian teknikal yang diperlukan. Setelah berbagai pendedahan dibuat yang menggambarkan kecurangan Najib sebagai pemimpin sehingga kepada aspek keselamatan projek itu kepada rakyat, Najib akhirnya memberikan juga projek itu kepada Geogge Kent.

Semua tindakan ini menggambarkan Najib langsung tidak mahu mendengar suara hati rakyat bahkan seperti ada dendam di sanubarinya terhadap Rafizi. Rafizi didakwa di mahkamah bukan saja kerana mendedahkan isu lembu NFC tetapi juga dipercayai kerana menyelongkar perihal projek LRT Ampang itu.

Dalam isu sambutan hari merdeka pula di mana tema berbaur kepentingan politik UMNO digunakan iaitu Janji Ditepati, Najib juga tidak mahu mendengar suara hati rakyat yang mahu tema itu digantikan dengan tema lain yang bersifat neutral serta menyenangkan semua pihak sebagaimana tema-tema yang digunakan sebelum ini.

Melalui suara Rais Yatim, kerajaan begitu angkuh mahu mempertahankan tema itu walaupun umum mengetahui Program Janji Ditepati adalah adalah program jelajah UMNO untuk berkempen dan bertemu rakyat anjuran Media Prima yang sudah dihadiri Najib di beberapa lokasi. Papan tanda berslogan Janji Ditepati juga sudah dipasang di seluruh negara sejak empat atau lima bulan lalu.

Sudah tentu jika tema Janji Ditepati mahu digunakan sebagai tema sambutan merdeka, ia berkait secara langsung dengan UMNO dan hasrat untuk memenangi pilihanraya. Maka, rakyat yang tidak berparti atau menyokong selain UNNO, wajar mengemukakan bantahan kerana merderka adalah milik semua orang.

Sekali lagi Najib dan kerajaannya tidak mahu mendengar suara rakyat janji yang dipasang di pelbagai papan iklan itu.

Di ketika yang lain Najib juga melafazkan slogan yang cukup lunak didengar iaitu era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah berakhir dan kerajaan kini haruslah lebih peka kepada kehendak rakyat. Tetapi hakikatnya pentadbiran kerajaan selama lebih tiga tahun ini seolah-olah beliaulah paling mengetahui segala-galanya.

Kerajaan di era Najib ditadbir secara membelakangjan hasrat rakyat di mana banyak projek-projek kerajaan diberikan sesuka hati kepada rakan-rakan rapat dan kalangan anak menterinya. Janji mahu melaksanakan tender terbuka langsung tidak ditepati dan kalau ada pun tender sebagaimana projek LRT Ampang, beliau cuba pula campurtangan supaya hasil kekayaan negara akhirnya tetap masuk ke poket rakan-rakannya.

Seiring dengan laungan era kerajaan mengetahui segala-galanya sudah berakhir itu, Najib juga membiarkan perlakuan menteri-menterinya mentadbir kementerian sesuka hati dengan sama-sekali tidak berpegang kepada slogan itu. Ini dapat dilihat dalam kes Rais Yatim yang memilih tema, logo serta lagu sempena hari merdeka yang bertentangan sama sekali kebebasan rakyat yang berpegang kepada pelbagai fahaman politik.

Ismail Sabri pula dilaporkan telah menukarkan empat orang pengarah koperasi negeri dengan notis 24 jam semata-mata kerana tidak puas hati terhadap kehadiran orangramai dalam sambutan Hari Koperasi yang begitu mengecewakan.

Beberapa menteri lain juga mentadbir kementerian mereka seperti ianya harta peninggalan datuk nenek masing-masing di mana bukan saja projek diberikan sesuka hati kepada rakan-rakan tetapi juga langsung tidak mahu mendengar pandangan, keluhan serta suara hati orang lain.

Jika diimbau pelbagai slogan yang diperkenalkan Najib seperti Rebah Jika Tak Berubah, wassatiyah, pencapaian didahulukan dan rakyat diutamakan serta pelbagai lagi yang diretorikkannya sejak menjadi Perdana Menteri, jelas kelihatan bahawa semua slogan itu bertentangan dengan apa yang dilakukan.

Najib kini bukan sahaja tergambar sebagai pemimpin paling retorik tetapi dalam masa yang sama sedang menguburkan satu persatu slogan-slogan yang pernah dilaungkannya itu

Tiada ulasan: