"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lapan Makanan yang Dapat Mengurangkan Risiko Kanser Payudara

Ada banyak produk makanan bewarna merah muda alias pink yang boleh mengurangkan risiko kanser payudara. Lapan di antaranya disyorkan oleh sebahagian penyelidik, seperti dilaporkan Green Media Info, Selasa (26/11).

Lapan jenis makanan ini sebaiknya dimakan organik untuk mengelakkan racun perosak dan racun.

1. Kubis merah
Kubis merah mengandungi sebatian indole -3- carbinol yang berpotensi ketara mengurangkan risiko kanser payudara.

2. Delima
Bulir-bulir menyerupai permata dalam buah delima ini boleh mencegah kanser payudara. Kajian makmal menunjukkan bahawa delima boleh menghalang enzim tertentu (aromatase) yang mengubah androgen menjadi estrogen.

3. Bit
Ekstrak merah bit boleh membantu menekan tumor multiorgan dalam ujian makmal. Ahli sedang mempertimbangkan untuk menggunakan bit sebagai ubat anti kanser tradisional untuk mengurangkan kesan sampingan toksik mereka.

4. Lobak
Lobak mengandungi antioksidan tinggi yang membantu mengurangkan penyebaran sel kanser payudara. Selain itu, kajian makmal menunjukkan dengan mengambil pucuk lobak Jepun, secara signifikan mengurangkan risiko tummor mammae.

5. Lobak merah
Lobak mengandungi beta karotena, seperti halnya oren. Warna merah dan keunguan pada lobak menunjukkan kekuatan antioksidan tambahan yang dimiliki tanaman ini.

6. Epal
Kulit merah atau merah muda pada epal menunjukkan antosianin yang efektif melawan kanser. Epal juga mengandungi quercetin, sebuah flavonol yang menghalang pertumbuhan kanser payudara dalam kajian.

7. Ubi jalar
Anda tak perlu bingung dengan ubi keledek. Versi merah mudanya biasa dikenal dengan nama ubi ungu yang mengandungi antioksidan tinggi. Daging jingga pada ubi ungu menunjukkan kandungan beta karotennya yang boleh mengurangkan risiko kanser payudara sehingga 25 peratus jika digunakan secara teratur.

Sebuah kajian pada tikus di Jepun menunjukkan bahawa ekstrak keladi mengurangkan tumor dan kanser pada tikus, serta menahan pertumbuhan sel kanser baru.
8. Anggur
Anda akan mendapat komponen yang sama untuk melawan kanser pada anggur , namun ini adalah anggur yang tanpa alkohol ya?

Tiada ulasan: