"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Letak calon di Kajang, Najib - Muhyiddin tidak sependapat?

Mohd Sayuti Omar
Akhirnya BN telah mengambil keputusan untuk ikut sama menyertai pilihan raya kecil dUN 25 Kajang dengan mengumumkan Naib Presiden MCA, Chew Mei Fun sebagai calon. Pengumuman itu dibuat oleh Muhyuddin Yassin hari ini.
Pengumuman itu ia menolak spekulasi awal mengatakan kemungkinan BN tidak akan meletakkan calon di situ kerana mengira harapannya untuk menang tipis berdasarkan majoriti besar diraih calon PKR dalam pilihan raya umum lalu. Beberapa orang pemimpin Umno juga telah memberi pandangan agar BN tidak meletakkan calon bagi mengelak pembaziran wang dan masa.

Apabila bekas ahli parlimen Petaling Jaya Utara itu diumumkan, menunjukkan BN tidak sedia untuk berbuat demikian melainkan ikut sama meletakkan calon demi menjaga maruah. Mungkin boleh dipersoalkan apabila nama Mei Fun itu diumum oleh Muhyuddin tetapi bukan oleh Najib Razak. Dalam situasi sekarang ini sepatutnya Najib membuat pengumuman sendiri bagi menunjukkan kekompatan BN. Tetapi tidak begitu nampaknya.

Sebelum ini Najib dikatakan tidak ada 'angin' untuk meletakkan calon BN, sebaliknya timbalannya, Muhyiddin awal-awal lagi menegaskan BN akan meletakkan calon bertanding atas alasan ia berlaku kekosongan. Berlaku perbezaan pendangan di antara Muhyiddin dan Najib dalam hal ini, dan apakah suara Muhyiddin kini lebih keras dari Najib?

Najib pernah memutuskan BN tidak meletakkan calon di suatu pilihan raya di Pulau Pinang tahun 2009 lalu atas alasan pilihan raya itu tidak atas kehendak perlembagaan, apabila ia sengaja dikosongkan bagi memberi laluan kepada tokoh lain. Kerana pengosongan di Kajang itu sama dengan apa berlaku di Pulau Pinang itu menyebabkan ramai pemerhati termasuk saya mengira adalah bijak kalau Najib akan mengambil keputusan sama.

Bagaimana pun hari ini bila Muhyiddin mengumumkan nama Mei Fun seperti mana dicadangkan oleh Inchek Ibrahim Ali, seakan ada pergeseran di antara Muhyiddin dengan Najib. Perlu diingat bekas PM Mahathir Mohamad yang kini dikatakan kuat menyerang Najib juga mahukan BN meletak calon di Kajang.

Pemilihan Mei Fun itu dikira satu keberanian oleh BN kerana Naib Presiden MCA itu tidak disenangi oleh orang-orang bekas presiden Chua Soi Lek. Sudah pasti pengikut Soi Lek yang menjadi pengundi di Kajang berat untuk memberi undi kepada Mei Fun. Begitu juga orang Melayu yang mengharapkan calon dari kalangan Umno diturunkan, kecewa dengan tindakan. Kemungkinan tindakan protes berlaku dan ini 'merohokkan' (menyukarkan) untuk Mei Fun menang.

Bagaimana pun pencalonan Mei Fun membolehkan Inchek Ibrahim Ali dan NGO yang dipimpinnya akan berkempen bermati-matian untuk kemenangan calon Cina. Cara itu juga membolehkan Inchek Ibrahim membuktikan bahawa NGO yang dipimpinnya bukan rasis. Sementara itu pencalonan Mei Fun itu juga sekali lagi menyebabkan Karuppan Nalla, kempunan untuk merai menjadi calon.

Yang menjadi pertanyaan saya juga bila mengenang Kajang ini, ke manakah pengundi bebas yang mengundi Berjasa dalam pilihan raya lalu bagi mengelakkan berdosa akan mengambil sikap pada pilihan raya kecil 23 Mac nanti?

1 ulasan:

CEO_Siber berkata...


Anwar Jadi MB - Skuad Sayang Selangor Bubar Ganti Terengganu

LIHAT BUKTI DI SINI
LIHAT BUKTI DI SINI

'Please Note'

- Pelaburan jutaan ringgit 'skuad sayang selangor' sepanjang 5 tahun untuk merampas kembali selangor di tangan PKR tidak berhasil. Malah memberi 8 lagi kerusi Dun kepada PR

- Walaupun beribu kali lakonan @ provokasi yang dimainkan oleh media UMNO BN ia tidak lagi relevan untuk Rakyat Selangor. Begitu juga Kelantan dan Pulau Pinang. Ia tetap akan menjadi milik kekal PR.

- Terengganu juga bakal mengikut jejak selangor... Lihat saja pru 13 hanya 2 kerusi sahaja berbeza dan kemerosotan ketara BN..

- UMNO BN akan membubarkan 'Skuad Sayang Selangor' dan mengantikan 'Skuad Sayang Terengganu' pula. UMNO BN yakin bila perlaburan jutaan ringgit diberikan kepada rakyat Terengganu terutama anak muda akan mengekalkan Terengganu ditangan mereka

- UMNO BN akan kekal memerintah Terengganu jika pelaburan mereka berjaya dalam 'Skuad Sayang Terengganu'... Lihat saja bukti jelas apabila pelaburan RM15,000 untuk satu keluarga FELDA dapat mengekalkan undi mereka kpd UMNO BN walaupun sedikit merosot... Jadi apa sangat bezanya level pemikiran anak muda FELDA dan Anak muda Terengganu?

- UMNO BN tetap akan membubarkan 'Skuad Sayang Selangor' apabila Anwar berjaya menjadi MB selangor. Aura Anwar yang kian kuat kpd anak muda Selangor hanya menjadikan usaha mereka sia2. Lebih baik mereka tumpukan Negeri lain yang juga akan jatuh ke tangan PR...

Akhir Sekali, adakah UMNO BN akan menyumbat kembali Anwar ke penjara untuk tempoh 10 tahun lagi untuk menghalang daripada menjadi MB Selangor??..... Tetapi yang pasti, UMNO BN akan 'ketandusan strategi' untuk merampas kembali Selangor dan menemui 'jalan mati' untuk menarik sokongan pengundi muda dan pengundi baru yang sudah terdidik sejak 5 tahun dulu..