"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Apa perlu buat jika tertinggal tahiyat awal

DR USTAZAH ASIAH ALI
Sebarang pertanyaan untuk ruangan Fiqh Wanita ini bolehlah di emel terus ke alamat editorharakahdaily@gmail.com

Soalan:
Saya tertinggal tahiyat awal. Apa yang harus saya buat? adakah saya kena solat semula?

Jawapan:
Hukum tahiyat awal dalam solat ialah sunat ab’adh iaitu sunat yang dituntut. Tertinggal tahiyat awal tidak membatalkan solat ia hendaklah diganti dengan ‘Sujud Sahwi’. Kaedahnya setelah selesai tahiyat akhir hendaklah terus sujud sahwi dengan niat ‘sahaja aku sujud sahwi kerana tertinggal tahiyat awal’ sujud sahwi dilakukan sebagaimana sujud biasa ia itu sujud kemudian duduk antara dua sujud dan sujud sekali lagi, bangkit dari sujud terus bagi salam.

Bacaan dalam sujud sahwi ialah ’subhana man la yanamu wa la yashu’ bermaksud: Maha Suci Allah yang tidak tidur dan tidak lupa.

Tiada ulasan: