"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Saya Keluar UMNO jika Mukhriz Gugur - Mahathir


Kemelut yang melanda Kedah ini pantas diambil perhatian oleh banyak pihak termasuk bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed. Seolah-olah mempertahankan jawatan anaknya, Tun M hari ini secara terbuka menyatakan bahawa beliau akan bertindak meninggalkan UMNO bersama-sama pengikutnya andai Datuk Seri Mukhriz digugurkan dari jawatan beliau selaku Menteri Besar.

Nyata ugutan ini bukan kali pertama berlaku kerana Tun M sentiasa mengeluarkan ugutan pada setiap perkara yang beliau tidak sukai atau membantah sesuatu perkara.
images (4)
Dalam hal ini, secara dasarnya, ugutan terbaru yang dikeluarkan oleh Tun M ini mudah difahami. Ini kerana, Mukhriz adalah satu-satunya anak beliau yang melibatkan diri dalam politik. Jesteru, andai Mukhriz digugurkan, pastinya legasi politik Tun M dalam arena politik tanah air akan berakhir dan seterusnya menggagalkan impiannya meletakkan Mukhriz selaku bakal Perdana Menteri satu hari nanti.

Namun dari segi politik, Tun M sebenarnya terlalu terdesak untuk memastikan beliau mempunyai waris dalam politik. Ini ditambah lagi dengan hampir semua sekutu beliau yang masih aktif berpolitik telahpun disingkirkan secara perlahan-lahan dari pentadbiran negara. Ini menjadikan Mukhriz sebagai satu-satunya harapan beliau dalam usaha menggerakkan operasi menjatuhkan Najib dari dalam.

Jesteru, adalah tidak menghairankan andai Tun M akhirnya menggunakan helah lama beliau untuk meninggalkan UMNO andai Mukhriz disingkirkan dari kerusi Menteri Besar. Semua ini dilakukan dengan harapan, beliau masih mempunyai kelompok penyokong tegar yang akan bersama-sama beliau keluar daripada UMNO.

images (6)
Adakah helah ini menjadi sewaktu kali terakhir beliau guna semasa ingin menggulingkan pentadbiran Tun Abdullah Ahmad Badawi satu ketika dahulu? Walaupun beliau masih mahu menggunakan sentimen yang sama, namun hakikatnya hari ini, mereka lebih mengutamakan keperluan hidup terlebih dahulu dari mengikut rentak politik sumbang dan kuno yang diperkenalkan oleh Tun M.


Mungkin tidak keterlaluan untuk dinyatakan bahawa, tiada siapa lagi yang mahu menghalang Tun M dari meninggalkan UMNO berikutan perpecahan dalaman yang beliau cipta hanya kerana memuaskan nafsu peribadi dan politik beliau sahaja. Tun M bernasib baik kerana Datuk Seri Mohd Najib bukan seperti beliau, mencipta pertuduhan yang tidak pasti kebenarannya demi kuasa politik.

Tiada ulasan: