"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mukhriz tumbang disebabkan oleh 2 Adun Umno buat U-Turn?

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir dijangka meletak jawatannya pagi ini selepas tidak lagi memiliki sokongan majoriti dalam DUN.  

Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Mahathir kurang 2 majoriti untuk kekal mentadbir negeri selepas 2 ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) mengambil keputusan berkecuali semasa menghadap Jemaah Pemangku Diraja Kedah baru-baru ini.

Sumber memberitahu, pihak Istana Kedah memaklumkan kepada Mukhriz selepas selesai majlis menghadap, beliau hanya memperoleh 16 sokongan Adun sementara kumpulan penentang memiliki 17 Adun dengan menolak 2 Adun yang berkecuali.

"Mukhriz tewas dengan beza satu sokongan melebihi kepada kumpulan penentang," kata sumber.

Menurut sumber, tindakan 2 Adun yang berkecuali itu juga menjadi punca kumpulan penentangnya tidak mengadakan sidang media mengumumkan mengenai pelantikan menteri besar baharu semalam.
Daripada 21 kerusi di DUN Kedah, Barisan Nasional memiliki 21 sementara pembangkang 15.

Menurut sumber, hanya Adun Jitra Datuk Aminuddin Omar menyokong pentadbiran Mukhriz.

Kemelut politik Kedah yang berpanjangan hampir ke penghujung apabila Mukhriz dijangka meletak jawatannya pagi ini selepas tidak lagi memiliki sokongan majoriti dalam DUN.

Jemaah sudah memaklumkan kepada Mukhriz beliau tidak lagi memiliki sokongan wakil rakyat Kedah dan perlu melepaskan jawatan yang disandangnya.
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: