"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib mahu Adun Kedah terima MB baharu

 Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijangka mengumumkan menteri besar Kedah baharu bagi menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir, hari ini dan berharap semua pihak menerimanya memandangkan ia mendapat perkenan Istana. 

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mahu ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kedah ditemuinya semalam menerima menteri besar baharu yang bakal diumumkan hari ini bagi menggantikan Datuk Seri Mukhriz Mahathir, dedah sumber dalaman Umno Kedah.

Beliau bagaimanapun, menurut sumber itu, tidak mengumumkan nama bakal menteri besar baharu itu tetapi berharap semua Adun yang hadir menerima keputusan yang akan dibuat hari ini.

"Najib memanggil semua Adun bagi mengumumkan sudah pun mendapat perkenan Istana.

"Surat perkenan daripada Sultan Kedah sudah diterima dan Najib juga sudah memaklumkan kepada Jemaah (Diraja) mengenai nama pengganti Mukhriz," kata sumber tersebut.

Najib semalam sekali lagi mengadakan pertemuan dengan 20 Adun Kedah di kediamannya Jalan Duta, Kuala Lumpur, bagi memaklumkan yang beliau sudah mendapat perkenan Sultan dan Jemaah Diraja Kedah untuk menggantikan Mukhriz.

Susulan sidang media yang diadakan Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah di Alor Star pada 20 Januari lalu, Najib pertama kali bertemu ketua Umno bahagian, wakil rakyat serta exco Kedah di di Kuala Lumpur dua hari selepasnya.

Bashah pada sidang itu mengetuai sekumpulan 14 ketua bahagian Umno menyatakan tidak lagi menyokong Mukhriz dan menggesa Najib campur tangan bagi menyelesaikan kemelut tersebut.

Sebelum ini, spekulasi mengatakan terdapat 3 nama diserahkan untuk pertimbangan pihak Istana tetapi perkara itu tidak didedahkan Najib sendiri.

Media juga membuat laporan berbeza-beza apabila ada yang mengatakan Bashah bakal dilantik menteri besar baharu menggantikan anak bekas perdana menteri paling lama berkhidmat, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Mengenai pertemuan dengan semua Adun Barisan Nasional Kedah dan Jemaah Diraja di Wisma Darul Aman, Alor Star yaang dijadualkan hari ini, sumber memberitahu ia sekadar formaliti sebelum penukaran menteri besar.

"Pertemuan esok (Isnin) dengan semua Adun sekadar formaliti. Keputusan dan perkenan sudah diterima untuk menukar menteri besar," katanya.

Pertemuan semalam berlangsung selama sejam, dihadiri semua Adun kecuali Mukhriz dan pengikut setianya, Datuk Aminuddin Omar yang juga Adun Jitra.

"Pertemuan berjalan dengan baik dan semua Adun menerima keputusan Najib menggantikan Mukhriz," kata sumber itu.

Majlis angkat sumpah dipercayai akan diadakan sebelum mesyuarat mingguan Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) pada Rabu ini.

"Jika majlis angkat sumpah diadakan selepas Rabu, ia mungkin menambah lagi kekecohan dalam pentadbiran kerajaan negeri," sumber itu menjelaskan.

Dalam pertemuan semalam juga, sumber memberitahu, keputusan dicapai supaya 8 exco mengekalkan portfolio masing-masing sementara Aminuddin bakal digugurkan sebagai Exco Belia dan Sukan, Kesenian dan Kebudayaan, Pembangunan Insan.

"Salah satu syarat menukar menteri besar adalah exco sedia ada mengekalkan portfolio masing-masing.

"Hanya Aminuddin digugurkan dan nama penggantinya akan diumumkan menteri besar baharu nanti," katanya.

Hari ini, semua Adun akan menghadap 3 ahli Jemaah Diraja, yang terdiri daripada Pengerusinya Tunku Temenggong Tan Sri Tunku Sallehuddin Ibni Almarhum Sultan Badlishah, Tunku Laksamana Datuk Seri Diraja Tunku Abdul Hamid Thani Ibni Almarhum Sultan Badlishah dan Puteri Sulung Sultan Kedah Tengku Panglima Besar Datuk Seri Tunku Puteri Intan Safinaz.

Kemelut politik Kedah sudah berlarutan hampir 2 minggu selepas sidang media diadakan Bashah itu.

Bagaimanapun, tanda tanya mengenai pengganti Mukhriz masih menjadi misteri apabila Najib tidak mengumumkan nama baharu menteri besar walaupun sudah menghadap Sultan Kedah yang juga Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah pada Rabu lalu, dipercayai bagi membincangkan calonnya.
-malaysianinsider-

Tiada ulasan: