"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Laporan terkini Bank Dunia - Ekonomi Malaysia semakin lemah

AKMAL HAZIQ 
Laporan terkini Bank Dunia menunjukkan bahawa ekonomi Malaysia semakin lemah. Daripada 15 ekonomi Asian yang dianalisis dalam laporan tersebut, ekonomi Malaysia dan beberapa yang lain satu-satunya dijangka menjadi semakin buruk. Meneliti keadaan sekarang Bank Dunia meramalkan, dalam 2018, pertumbuhan Malaysia akan jatuh kepada 5%, dan dalam 2019 jatuh lagi kepada 4.8%, sedangkan tibanya 2018 kurang daripada dua bulan lagi, demikian laporan The Coverage.

Dalam laporan tersebut Bank Dunia dikatakan menyifatkan ekonomi Malaysia: “Risiko utama yang dihadapi untuk berkembang datangnya daripada dasar ekonomi, pembangunan geopolitik dan harga komoditi yang tidak menentu”.

Sementara kebanyakan ekonomi Asian meningkat, Malaysia mengundur ke belakang, dan ia disebabkan Malaysia gagal mengadaptasi keadaan ekonomi domestik dan global.

Laporan itu juga menurut The Coverage, turut menyatakan bahawa Malaysia adalah salah satu daripada dua ekonomi Asian yang hutang isi rumahnya “melebihi 70% KDNK”. Ramai pakar ekonomi menyimpulkan bahawa gelembung hutang Malaysia tidak lama lagi akan pecah.

Pegawai Bank Dunia dalam urusan ekonomi Malaysia, Farid Hadad-Zervos baru-baru ini memberi amaran: “Soalan asas dalam hal ini ialah, apakah sebenarnya makna KDNK dalam kehiduapan rakyat Malaysia?”.

Dalam lawatannya yang gagal ke AS, Najib dilaporkan berkata pertumbuhan 5.2% ekonomi Malaysia “membuatkan ekonomi yang mendahului iri hati”. Respons segera dalam hal ini ialah: “Pertumbuhan ekonomi Iraq 11%, Bangladesh 7% dan pertumbuhan ekonomi Ethiopia 7.6% pada tahun lepas – apakah ekonomi yang mendahului juga turut iri hati?”

Hakikatnya Malaysia berada di belakang jiran-jiran Asiannya.

Menurut laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, kadar pengangguran anak muda di Malaysia meningkat mendadak kepada 12% dan terus meningkat. Kajian Bank Negara mendapati tiga daripada empat orang rakyat Malaysia mendapati sukar untuk mendapatkan RM1,000 dalam keadaan kecemasan.

Dalam ucapan-ucapan beliau, kata laporan itu selanjutnya, Perdana Menteri Najib Razak telah memalsukan data-data ekonomi, memetik bahagian tertentu sahaja daripada laporan yang dibuat, dan berusaha mencantikkan wajah ekonomi Malaysia kerana dalam politik Malaysia, beliau berada dalam keadaan tidak stabil.

Tiada ulasan: