"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Muslihat Tun M ke Jepun’

SHAH ALAM - Penganalisis politik berpandangan kunjungan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad ke Jepun baru-baru ini, bakal mencetuskan impak positif dalam dimensi geo-politik dan ekonomi negara dan serantau.

Pensyarah Program Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Abdul Muein Abadi berkata, impak kunjungan itu juga bakal menjadikan Malaysia sekali lagi sebagai jambatan Jepun-Asean melalui projek kenderaan nasional yang baharu.

“Pelaburan industri berteknologi tinggi bakal naikkan potensi ekonomi kita yang sekian lama dibelenggu pelaburan dan pinjaman China yang kurang berimpak,” katanya kepada Sinar Harian.

Dr Mahathir baru-baru ini berkunjung ke Jepun bagi mengadakan lawatan kerja di samping menghadiri Persidangan Antarabangsa Masa Depan Asia (Persidangan Nikkei) Ke-24.

Di fahamkan kunjungan Dr Mahathir ke sana adalah atas jemputan Nikkei Incorporated selaku penganjur persidangan itu.

Selain menyampaikan ucap tama bertajuk ‘Keeping Asia Open – How to Achieve Prosperity and Stability’ yang juga tema Persidangan Nikkei tahun ini, Dr Mahathir dalam kunjungan itu turut mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe.

Dr Mahathir juga telah mengadakan pertemuan dengan beberapa entiti perniagaan seperti Dewan Perdagangan dan Industri Jepun, Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun dan Persatuan Ekonomi Jepun-Malaysia.

Mengulas lanjut, perihal perkara ini, Muein berkata mesej kunjungan Dr Mahathir ini jelas bahawa Asia tidak boleh berpecah-belah, dan untuk tangani sikap China yang terlalu berkuasa, negara-negara Asia yang kecil boleh bekerjasama dengan ‘Middle Power’ seperti Jepun dan Korea Selatan untuk berunding secara Multilateral, bukan lagi secara bilateral.

“Jepun komited untuk bantu lonjakkan ekonomi kita dengan usahasama menang-menang. Dasar Pandang ke Timur 2.0 bakal menyaksikan pemindahan teknologi dan kepakaran dari Jepun ke Malaysia, usahasama dalam bidang pendidikan berkualiti tinggi juga bakal melonjak,” katanya.
- sinarharian

Tiada ulasan: