"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Azahar Mohamed bakal dilantik ketua hakim negara?

V Anbalagan

Hakim kanan Mahkamah Persekutuan, Azahar Mohamed.
PETALING JAYA: Hakim kanan Mahkamah Persekutuan, Azahar Mohamed dijangka dilantik sebagai ketua hakim negara akan datang, jawatan yang kosong selepas persaraan Richard Malanjum, kata sumber.

Sumber berkata Suruhanjaya Pelantikan Kehakiman (JAC) menyerahkan 2 nama tambahan berikutan permintaan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad awal bulan ini.

JAC sebelum ini hanya mencadangkan 1 nama untuk jawatan tersebut.

Azahar, 63, menjadi hakim Mahkamah Persekutuan pada 2014 dan mempunyai pengalaman yang luas di Jabatan Peguam Negara (AGC) sebelum diangkat ke jawatan sekarang.

“Dia sesuai untuk jawatan itu kerana dia akan mempunyai masa selama 3 tahun untuk meneruskan pembaharuan dalam badan kehakiman yang dimulakan oleh Malanjum,” kata sumber kepada FMT.

Selain itu, beliau juga dilihat sebagai cekap, sama ada sebagai hakim dan pentadbir, ketika dilantik sebagai menguruskan hakim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Azahar dilantik sebagai pesuruhjaya kehakiman pada 2004. Beliau dinaikkan sebagai hakim Mahkamah Tinggi 2 tahun kemudian sebelum dinaikkan pangkat ke Mahkamah Rayuan pada 2011.

Beliau kini adalah 9 anggota JAC yang mengesyorkan kenaikan pangkat hakim.

Sumber itu berkata calon berpotensi lain untuk jawatan berkenaan ialah Tengku Maimun Tuan Mat, 59, yang dinaikkan ke mahkamah tertinggi pada November tahun lalu.

Jika dilantik, dia akan mencipta sejarah sebagai wanita pertama yang menjadi hakim tertinggi.

“Bagaimanapun, Tengku Maimun boleh dipertimbangkan untuk jawatan ketua hakim malaya, yang akan akan dikosongkan berikutan persaraan Zaharah Ibrahim bulan depan.

“Dia juga boleh dipertimbangkan jawatan presiden Mahkamah Rayuan yang kini dipegang oleh Ahmad Maarop, yang akan bersara pada November,” kata sumber itu, sambil menambah Tengku Maimun mempunyai 6 tahun lagi perkhidmatan.

Umur persaraan mandatori bagi hakim adalah 66 tahun ditambah dengan lanjutan 6 bulan.

Sementara itu, peguam Syed Iskandar Syed Jaafar Al Mahdzar berkata Perlembagaan Persekutuan, undang-undang tertinggi negara, mesti diutamakan bagi sesiapa yang dilantik ke jawatan tertinggi.

“Selain mendengar rayuan sivil dan jenayah, hakim-hakim mahkamah tertinggi kami dijemput dari masa ke semasa untuk mentafsirkan perlembagaan,” katanya.

Pada 19 April, Mahathir berkata calon untuk menggantikan Malanjum, yang bersara seminggu lebih awal (12 April), sedang menunggu kelulusan Persidangan Raja-Raja.

“Nampaknya terdapat peruntukan untuk pelantikan yang akan dikemukakan kepada Persidangan Raja-raja, dan bukan hanya kepada Agong.

“Kami memaklumkan kepada Agong. Ada keperluan baginya untuk memaklumkan kepada raja-raja lain, sehingga kini sedang dilakukan dan kami menunggu mereka memberikan persetujuan,” kata Mahathir pada sidang akhbar.

Di bawah Perkara 112B, Agong yang melantik hakim, termasuk 4 pentadbir kehakiman atas nasihat perdana menteri selepas berunding dengan Persidangan Raja-Raja.

Difahamkan Raja-Raja Melayu dijangka bertemu awal bulan depan.

Tiada ulasan: