"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

138 maut dalam serangan 3 buah gereja, hotel Sri Lanka

Serangan bom di Sri Lanka yang mensasarkan tiga gereja dan tiga hotel mewah hari ini mengakibatkan 138 orang terbunuh, manakala lebih 400 lagi cedera dalam insiden berkenaan.

Menurut seorang pengarah hospital dan pengawai polis, ia merupakan serangan terbesar selepas berakhirnya perang saudara 10 tahun lalu,

Dalam serangan di gereja di St. Sebastian di Katuwapitiya, utara Colombo, lebih 50 orang terbunuh, kata seorang pegawai polis kepada Reuters, dengan menunjukkan gambar mayat di atas tanah, darah di bangku-bangku dan bumbung yang musnah.

Media melaporkan 25 orang terbunuh dalam serangan ke atas sebuah gereja di Batticaloa di Wilayah Timur.

Namun, serangan terhadap tiga hotel iaitu, Shangri-La Colombo, Kingsbury Hotel dan Cinnamon Grand Colombo belum dapat disahkan sama ada terdapat individu yang cedera dalam insiden berkenaan.

Bagaimanapun sembilan warga asing disahkan antara mereka yang terbunuh dalam kejadian serangan itu.

Sehingga kini belum ada mana-mana kumpulan tampil mengaku bertanggungjawab terhadap serangan itu.

Perdana Menteri Sri Lanka, Ranil Wickremesinghe telah mengadakan mesyuarat majlis keselamatan negara di kediamannya.

"Saya sangat mengutuk serangan pengecut ini terhadap rakyat negara ini hari ini. Saya menyeru semua rakyat Sri Lanka dalam situasi tragis ini untuk kekal bersatu dan terus kuat,"katanya melalui ciapan di Twitternya.

"Sila elak penyebaran laporan dan spekulasi yang tidak disahkan. Kerajaan mengambil langkah segera untuk memulihkan keadaan ini".

Sementara itu, Pengarah Hospital Negara Colombo, Samindi Samrakoon mengesahkan sehingga kini 20 terkorban dan 280 lagi cedera dalam serangan di ibu negara itu.

Sumber polis dalam skuad bom polis berkata, salah satu letupan berlaku di gereja St Anthony's di Kochcikade, Colombo.

"Rakyat kita terlibat dalam memindahkan mangsa," kata sumber itu.

Gereja St. Sebastian pula memaparkan gambar kemusnahan di dalam gereja di laman sosial Facebooknya dengan menunjukkan darah di bangku dan lantai, dan meminta bantuan daripada orang ramai.

Tiada ulasan: