"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Demi politik Pas dan Umno sanggup peralat apa saja (Gambar)

Tiada lagi pemimpin boleh berceramah dalam masjid tanpa kebenaran bertulis
Oleh SITI NUR ZAWANI MISCON
Tiada lagi pemimpin boleh berceramah dalam masjid tanpa kebenaran bertulis
Ceramah atau pengajian di masjid selepas ini hanya akan dibenarkan dilakukan oleh mereka yang mendapat kebenaran dan kelulusan dari Pegawai Tadbir Agama (PTA), Jabatan Agama Islam (JAIS) Negeri sahaja.

Perkara itu dimaklumkan Ketua AMANAH Perak, Asmuni Awi selepas beliau dan beberapa pemimpin parti yang lain diminta untuk menghadap Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah, semalam.

Dalam pertemuan tersebut, Asmuni memaklumkan bahawa pemimpin dari mana-mana parti selepas ini tidak boleh memberikan apa-apa tazkirah di dalam masjid atau surau selagi tidak mendapat keizinan bertulis dari pihak PTA atau Jabatan Mufti.

“Dalam pertemuan semalam, Sultan menitahkan untuk tidak lagi gunakan masjid dan surau untuk kepentingan politik. Kesemua ceramah parti politik tak dibenarkan.

“Ceramah dan pengajian di masjid hanya boleh dilakukan oleh mereka yang ada tauliah dan mendapat kebenaran daripada PTA diperingkat daerah.

“Jadi, ini yang ditegaskan Sultan semalam. Baginda tidak ingin masjid digunakan ataupun pemimpin politik mengambil kesempatan dalam bulan Ramadan terutamanya, dan gunakan masjid untuk mempromosikan parti masing-masing,” katanya kepada Malaysia Dateline hari ini.

Menurut Asmuni yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Manjoi , Sultan turut menekankan supaya tidak menaikkan kain rentang yang tertera logo parti jika menjalankan program di masjid.

Tegasnya, parti-parti Umno Pas masih boleh menjalankan program seperti berbuka puasa atau mengagihkan bubur lambuk tetapi bukan berunsurkan program politik kerana ia boleh menimbulkan ketidakselesaan kepada jemaah yang hadir.

“Kebanyakan jemaah bukan dari satu parti sahaja. Mereka datang dari pelbagai latarbelakang, parti yang berlainan.

“Jika ceramah parti diadakan di surau dan masjid, boleh menimbulkan keresahan sehingga mereka tidak mahu lagi datang ke surau.

“Semasa kami menjadi pembangkang dulu pun kami tidak pernah melepasi sempadan dengan memberi ceramah politik di masjid. Mengapa Umno-Pas hari ini tidak boleh berbuat demikian?

“Dah terlalu warak sangat ke mereka sejak kalah ni sampai mesyuarat semua buat kat masjid. Tak cukup dengan tu pula, mereka boleh pasang dia punya banner. Mana boleh.

“Tapi bila semalam Tuanku panggil kesemua pemimpin parti dan baginda beri arahan tegas macam tu, saya nampak dah tak ada sebab mengapa boleh berlaku lagi pelanggaran arahan ini oleh mana-mana parti,” ujar Asmuni lagi.

Tiada ulasan: