"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

'Siasat peranan Apandi sebagai tukang pukul Najib'

Sehari selepas pendedahan Kementerian Dalam Negeri telah menarik balik perintah larangan perjalanan yang dikenakan terhadap Mohamed Apandi Ali, pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang memperincikan peranan bekas peguam negara itu dalam skandal 1MDB.

Ketika ditanya sekiranya beliau mahu pihak berkuasa menyiasat Apandi, MP Iskandar Puteri menjawabnya dengan tegas: "Ya."

"Beliau sepatutnya disiasat. Episod itu tidak dapat dilupakan," katanya kepada Malaysiakini hari ini.

Pada bulan Julai 2015, perdana menteri ketika itu Najib Razak telah melantik Apandi sebagai peguam negara menggantikan Abdul Gani Patail.

Sewaktu itu, Abdul Gani sedang mengetuai pasukan petugas khas menyiasat wang berbilion ringgit di dalam akaun bank bekas perdana itu.

Walaupun dikatakan Abdul Gani telah digantikan atas sebab-sebab kesihatan, Lim, dalam satu kenyataan akhbar sebelum ini, mendakwa desas-desus mengatakan peguam negara itu sedang berusaha mengenakan pertuduhan terhadap Najib di mahkamah.

Lim berkata sejak kemerdekaan pada tahun 1957, Malaysia mempunyai sepuluh peguam negara, termasuk Tommy Thomas, tetapi Apandi menduduki tempat yang istimewa kerana beberapa sebab.

"Dilantik selepas pemecatan penyandang jawatan terdahulu yang melanggar perlembagaan, yang merupakan penghinaan serius terhadap komitmen Malaysia untuk menegakkan perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.

"Peranannya sebagai 'tukang pukul' Najib untuk meneruskan era gelap yang menundukkan institusi negara dan rakyat Malaysia kepada gelombang serangan bukan sebagai negara yang memberi jaminan untuk memastikan Malaysia yang tercerahkan dan demokratik.

"Peranannya dalam penutupan kleptokrasi Najib dan skandal 1MDB, menyekat kerjasama dengan penyiasatan jenayah oleh lebih 10 negara ke dalam skandal.

"Halangan dan keengganannya untuk meletak jawatan secara terhormat dan bermaruah apabila terdapat perubahan kerajaan dan dikenakan larangan perjalanan ke luar negara selama hampir setahun selepas beliau meletak jawatan," katanya.

Lim berkata Apandi perlu menjawab semua pertanyaan mengenai peranannya ketika menjadi peguam negara sebelum beliau meninggalkan Malaysia untuk ke United Kingdom.

Apandi dijangka menghadiri majlis anak tirinya yang diterima menjadi peguam dalam upacara Badan Peguam Inggeris.

Semalam, peguam Apandi M Visvanathan berkata Kementerian Dalam Negeri dan Jabatan Imigresen memaklumkan kepada anak guamnya melalui surat bertarikh 8 Mei bahawa larangan perjalanan terhadap bekas peuam negara itu telah ditarik balik.

Beliau juga berkata Apandi sepatutnya dibenarkan pergi ke UK pada bulan Julai lalu kerana beliau sebenarnya boleh menghadiri majlis tamat pengajian anak tirinya pada tahun lepas.

Tiada ulasan: