"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AG nafi beritahu Dr M: 'Tiada bukti kukuh terhadap Najib'

Peguam Negara Yommy Thomas menafikan hantaran media sosial yang mendakwa beliau memberitahu Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad dan bekas pengerusi Majlis Penasihat Kerajaan Daim Zainuddin bahawa tiada bukti kukuh bagi mensabitkan Najib dengan pertuduhan menyelewengkan dana 1MDB.

Thomas memberitahu Malaysiakini petang ini beliau menerima banyak panggilan telefon bertanyakan perkara itu, maka beliau mahu menyatakan hal yang sebenarnya.

"Saya menafikan memberitahu mereka (Dr Mahathir dan Daim). SSetakat yang kami tahu, kami (pihak pendakwaan) memiliki kes yang kuat terhadap bekas perdana menteri (Najib) dan (ahli perniagaan dalam buruan) Jho Low.

"Sebagaimana yang kamu tahu juga, terdapat banyak pertuduhan yang menunggu di mahkamah (terhadap Najib dan Low) yang berpunca daripada 1MDB.

"Memandangkan perkara ini (telah dibawa) ke mahkamah, saya tidak mahu mengulas lanjut," katanya.

Menurut hantaran yang diterbitkan di berbagai laman itu, Thomas didakwa memberitahu Mahathir dan Daim bahawa pendakwaan tidak memiliki sekelumit bukti pun untuk menunjukkan Najib merompak RM42 bilion atau RM52 bilion daripada 1MDB.

"Tetapi mereka perlu membuktikannya di mahkamah atau PH akan berhadapan masalah kredibiliti yang serius.

"Oleh perkara yang demikian, selepas satu tahun memerintah, kredibiliti mereka dan PH akan rosak jika bukti untuk mendakwa Najib tidak dapat ditemui," dakwa hantaran itu.

Hantaran itu juga mendakwa barangan yang disita dari Pavilion Residences, termasuk beg mahal, barangan kemas dan jam tangan tidak boleh dikaitkan dengan skandal 1MDB.

"Jadi di manakah bukti yang menunjukkan Najib telah mencuri RM42 bilion atau RM52 bilion wang drai 1MDB?" Soal hantaran itu lagi.

Najib menghadapi lebih 40 pertuduhan berkaitan pengubahan wang haram, salah guna kuasa dan jenayah pecah amanah.

Bekas perdana menteri sentiasa mempertahankan dirinya, berkata beliau tidak menyalahgunakan dana awam bagi tujuan peribadi.

Sementara itu, Jho Low yang dianggap sebagai dalang skandal 1MDB telah didakwa tanpa kehadirannya di Malaysia dan AMerika Syarikat.

Tiada ulasan: