"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sejarawan negara Khoo Kay Khim meninggal dunia

Tokoh sejarah dan budayawan terkemuka tanah air, Prof Emeritus Dr Khoo Kay Kim meninggal dunia pagi ini pada usia 82 tahun.

Berita itu disahkan oleh anak Kay Kim, Eddin Khoo kepada Malaysiakini.

Beliau berkata satu kenyataan berhubung khabar menyedihkan itu akan dikeluarkan tidak lama lagi.

Sementara itu, Bernama memetik anak keduanya Rubin Khoo, 47, sebagai berkata ayahnya meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di Kuala Lumpur pada kira-kira 10.13 pagi tadi.

Menurutnya, Khoo pernah membuat pembedahan pintasan pada Oktober tahun lalu dan keadaan kesihatannya merosot selepas pulang daripada rawatan.

"Walaupun begitu dia masih tabah sehingga akhir hayatnya. Kami sedang menguruskan hal ini dan akan memaklumkan hal pengebumian nanti," katanya.

Khoo yang dilahirkan di Kampar, Perak meninggalkan isteri Puan Sri Rathi Khoo, 75, serta tiga orang anak, Eddin, Rubin dan Mavin.

Beliau juga merupakan salah seorang penulis yang merangka Rukun Negara selepas rusuhan kaum pada 1969.

Tiada ulasan: