"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

PRU15 PAS tukar srategi? Mungkin meniru parti AMANAH?

Hadi mahu jadi seperti Nik Aziz, kata ahli akademik
Minderjeet Kaur
PETALING JAYA: Seorang ahli akademik menjangkakan bahawa PAS kini berusaha megetepikan imej konservatifnya bagi memperluaskan pengaruhnya di Sabah, Sarawak dan sebahagian semenanjung Malaysia di mana ia kurang mendapat sambutan.

Syed Arabi Idid dari Universiti Islam Antarabangsa (UIA) berkata, beliau percaya Presiden PAS Abdul Hadi Awang mahu mencontohi bekas Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat yang mendapat kepercayaan semua kaum.

“Hadi, yang dilihat lebih tertutup dan konservatif, kini cuba memperlihatkan dirinya lebih terbuka,” katanya kepada FMT. “Apakah beliau akan berjaya? Kita perlu tunggu dan lihat.”

Ketika menyampaikan ucapan dasarnya pada muktamar tahunan PAS di Kuantan Jumaat, Hadi berkata, parti itu akan menjaga kepentingan orang Cina dan India serta mempertahankan masyarakat majmuk di Malaysia.

Beliau berkata, PAS juga mahu melihat taraf hidup di Sabah dan Sarawak ditingkatkan.

Syed Idid berkata, PAS berubah menjadi lebih konservatif selepas kematian Nik Aziz dan mengekalkan imej itu sebelum pilihan raya umum ke-14 kerana percaya ia boleh membantunya meraih sokongan orang Melayu.

“Untuk pilihan raya umum ke-15, PAS sekarang mengubah strateginya sekali lagi supaya dilihat mesra dengan semua pihak,” katanya.

Penganalisis politik Kamarul Zaman Yusoff juga berkata, PAS mahu mengembangkan pengaruhnya ke luar dari kubu kuat parti itu di Kelantan, Terengganu dan Kedah.

“PAS kini berasa ia mempunyai peluang kerana ramai orang Melayu moderat, yang bimbang mengenai hak mereka sebagai orang Melayu dan Islam, tidak gembira dengan Pakatan Harapan (PH),” katanya.

“Ia akan berusaha menjalin kerjasama dengan Umno dan pada masa sama memainkan peranan sebagai sebuah parti yang inklusif.”

Katanya, PAS memainkan peranan itu kerana sedar mengenai ketidaktentuan nasib yang mungkin menimpa PH dalam beberapa tahun akan datang.

Kamarul umumnya merujuk pada janji penyerahan jawatan perdana menteri daripada Dr Mahathir Mohamad kepada Anwar Ibrahim. Katanya, tiada kejelasan berhubung tarikh peralihan itu dijadualkan berlaku.

Sehingga saat itu katanya, PAS akan cuba mendapatkan sokongan orang Melayu moderat yang tidak gembira dengan PH.

Bagaimanapun kata beliau, hasil daripada langkah PAS itu juga tidak dapat dipastikan.

“Ia mungkin membantu PAS memperoleh lebih banyak sokongan, tetapi ia juga mungkin memakan diri. Terdapat ramai kelompok orang Melayu radikal dalam PAS yang mungkin berasa ia mahu menjadi seperti Amanah.”

Kamarul berkata, kelompok orang Melayu konservatif percaya bahawa parti serpihan PAS itu terlalu melebihkan orang Cina dan India.

“Hadi perlu banyak memainkan peranan pengimbang bagi menghalang strategi barunya itu memakan diri sendiri,” kata beliau.

Tiada ulasan: