"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Tersentap walaun

‘Bukan 41 pihak saja, banyak lagi terima wang 1MDB’

Bukan hanya 41 pihak, banyak lagi yang menerima wang berkaitan syarikat 1MDB, menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Bagaimanapun, Timbalan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki enggan mendedahkan tambahan nama dan entiti tersebut.

“Ya, banyak lagi,” katanya kepada pemberita apabila ditanya sama ada nama yang didedahkan melebihi 41 seperti jumlah yang diumumkan berdepan tindakan pelucutan hak di mahkamah sebelum ini.

Namun Azam menjelaskan, selain daripada 41 individu dan entiti yang didedahkan sebelum ini, mana-mana pihak yang didapati menerima atau mempunyai sebab untuk dipanggil akan dipanggil oleh agensi itu.

Pada 21 Jun lalu, SPRM memfailkan permohonan bawah Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Aktiviti Haram 2001 (Amla) untuk mendapatkan semula wang berkaitan 1MDB berjumlah RM270 juta daripada 41 pihak.

Menurut senarai yang disertakan, antara yang terlibat ialah Umno bahagian Pekan, Umno bahagian Johor Bahru dan Badan Perhubungan Umno beberapa negeri seperti Kelantan, Selangor dan Pahang, Jakel Trading Sdn Bhd, Habib Jewels Sdn Bhd, dan Naza Quest Auto Sdn Bhd.

Azam turut berkata bahawa terdapat daripada 41 nama yang didedahkan sebelum ini telah memulangkan wang dari syarikat 1MDB itu.

Tiada ulasan: