"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bekas kakitangan JKM didakwa songlap hampir RM15 juta

Mohd Roji Kawi
am@hmetro.com.my
Bekas kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat JKM Sarawak, dibawa masuk ke Mahkamah dituduh menghadapi 34 pertuduhan mengikut Seksyen 4A (1) AMLATFPUAA membabitkan penyelewengan lebih RM10 juta di Mahkamah Tinggi Kuching. FOTO NADIM BOKHARI
Bekas kakitangan Jabatan Kebajikan Masyarakat JKM Sarawak, dibawa masuk ke Mahkamah dituduh menghadapi 34 pertuduhan mengikut Seksyen 4A (1) AMLATFPUAA membabitkan penyelewengan lebih RM10 juta di Mahkamah Tinggi Kuching. FOTO NADIM BOKHARI
Kuching: Bekas pembantu tabdir kewangan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) mengaku tidak bersalah atas 34 pertuduhan pengubahan wang haram dan tiga pertuduhan pecah amanah dengan nilai keseluruhan hampir RM15 juta.

Tertuduh, Mohd Zairull Arzuan Mohd Shamsuddin @ Ang Chui Thong, 38, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan di empat Mahkamah Sesyen di sini, hari ini.

Dia didakwa mengikut Seksyen 4A (1) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil Daripada Aktiviti Haram (AMLATFPUAA) 2001 dan Seksyen 409 Kanun Keseksaan kerana pecah amanah.

Keempat-empat hakim Mahkamah Sesyen kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin yang keseluruhan berjumlah RM365,000 dengan dua penjamin tempatan dan menetapkan 10 Mei depan sebagai tarikh sebutan semula kes berkenaan.

Bagi kes mengikut Seksyen 409 Kanun Keseksaan, dia dituduh melakukan pecah amanah membabitkan nilai sebanyak RM10.2 juta.

Ia membabitkan pecah amanah wang gaji kakitangan JKM Sarawak antara Jun 2019 hingga Disember 2021.

Dalam kes mengikut Seksyen 4A(1) (AMLATFPUAA) 2001 pula, dia menghadapi 34 pertuduhan melakukan pengubahan wang haram bernilai RM4.7 juta antara Disember 2020 hingga Januari 2022.

Empat hakim yang mengendalikan kes berkenaan ialah Hakim Mahkamah Sesyen 1 Iris Awen Jon, Hakim Mahkamah Sesyen 2 Afidah Abdul Rahman, Hakim Mahkamah Sesyen 3 Musli Abdul Hamid dan Hakim Mahkamah Sesyen 4 Saiful Bahri Adzmi.

Tertuduh yang kini bekerja sebagai pemandu e-hailing selepas meletak jawatan dari JKM Sarawak pada 2021 diwakili peguam Christopher Bada.

Tiada ulasan: