"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Akhirnya kecut, Wan Saiful pencari sensasi

AKMAL MANAF

Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno, Datuk Mohd Puad Zarkashi menyifatkan Datuk Wan Saiful Wan Jan (PN-Tasek Gelugor) sebagai seorang ahli parlimen ‘pencari sensasi’ ekoran episod terbarunya di Dewan Rakyat.

“Wan Saiful memang ahli parlimen pencari sensasi. Tuduh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim perasuah mengadap Yang di-Pertuan Agong setiap minggu.

“Dia memang wajar digantung enam bulan. Sepatutnya keistimewaan ahli parlimen juga wajar digantung.

“MP (ahli parlimen) kaki temberang wajib dihukum berat,” bidasnya dalam satu hantaran di laman Facebooknya hari ini.

Wan Saiful membuat permohonan maaf di Dewan Rakyat pagi ini atas kenyataannya minggu lalu yang mendakwa Anwar korup dan menyalahgunakan kuasa.

Beliau turut mengakui terkilaf dan memohon maaf jika kenyataan yang dikeluarkannya sebelum ini, turut menyentuh Yang di-Pertuan Agong ketika diberi ruang memberi penjelasan sebelum usul berkenaan dibacakan.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Johari Abdul menerima permohonan maaf tersebut dan menganggap perkara itu telah selesai.Ekoran itu usul untuk membawa Wan Saiful ke Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi telah ditarik balik.

Dalam hantaran sama, Puad turut mengimbas Wan Saiful pernah mendakwa kononnya dirinya cuba disogok RM1.7 juta untuk menyokong Anwar sebelum ini.

Puad berkata, Wan Saiful ‘menambahkan’ lagi sensasi kononnya terdapat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang menghubungi beliau berkaitan dakwaan tersebut.

“Tetapi sampai sekarang dia masih membisu bila dicabar SPRM untuk dedah nama pegawai SPRM itu. Dia menghina parlimen jika berbohong.

“Sebab itu penggantungan Wan Saiful wajar. Parlimen bukan tempat maksiat untuk berbohong,” tempelak beliau lagi.

Tiada ulasan: