"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

2 Pemimpin Cina Berbeza: Guan Eng Dan Soi Lek

ustnik
leadershipfrom kissingerviewLim Guan Eng dan Chua Soi Lek ialah 2 pemimpin bangsa Cina. Mereka berbangsa Cina dan tak mungkin akan menjadi Melayu walau ditransformasikan macamana sekalipun. Bezanya seorang memimpin DAP dan seorang lagi memimpin (?)  MCA. Guan Eng pernah tolong gadis Melayu yang dikatakan dirogol oleh seorang bekas Ketua Menteri. LGE pernah sebut tentang pemerintahan Umar bin Abdul Aziz dan keinginannya mencontohinya. Beliau bercerita tentang korupsi dan keadilan. Soi Lek pula pernah terlibat dengan aksi lucah dan moral rendah, hina Islam, pandang lekeh jabat tangan, tak hormati agama Islam.

Lim Guan Eng berkawan dengan PAS. Dengar ceramah pemimpin PAS tentang Islam dan keadilan Islam.
Soi Lek dan MCA bersekutu dengan UMNO dalam BN. Dengar pemimpin UMNO perlekeh Islam. Pemimpin UMNO semenjak dahulu hina Islam. Kalau tak percaya, tanya Dr M. Hudud ditentang, Islam diperlekeh, undang-undang Islam disangsikan. Maka tak pelik bila Soi Lek yang mengecam Islam dan ajarannya. Gurunya adalah UMNO dan pemimpinnya.
Nak diharap agamawan dalam UMNO? Agamawan UMNO sudah terjun dengan labu-labunya. Ulama muda yang baharu nak kenal politik kenapa diam-diam? Atau nasihat secara sir?
PAS membuat ijtihad politik yang betul apabila berkawan dengan DAP. UMNO berwala’kan dengan MCA sehingga menggadaikan prinsip Islam dan membiarkan pemimpin MCA menghina Islam tanpa dikecam.

Tiada ulasan: