"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

DUN TENANG; 20% pengundi Buat Pusingan ''U" BN Kalah

mohdnoorawang
 
PRK DUN Tenang. Situasinya BN/UMNO/APCO Tenang miliknya asalnya mudah 2008 PRU12. Kaum Melayu tidak mudah berubah terutama kawasan "BERFELDA".

Pengundi ketiga kawasan Felda Tenang, Felda Chemplak, Felda Chemplak hanya sekitar 18% hingga 20% mengundi parti pembangkan (PAS). Secara rengkasnya 98.55% dari  4,118  PENGUNDI PANGKAH BARISAN NASINAL @ UMNO/APCO.

PAS @ PAKATAN RAKYAT perlu mendapat undi kaum Felda sebanyak tambahan 10% . Sifirnya sebanyak 25% hingga 28% pengundi Felda pangkah PAS. Jika situasi ini berlaku Di DUN Tenang, PAS boleh menang mudah. Sanggupkah kaum FELDA membuat perubahan?.

Kawasan kampung majoriti kaum Melayu yang serdahana pendapatan atau mungkin berada dalam kepompong yang dirancang"miskin pendapatan" oleh UMNO/APCO hanya pangkah PAS 20% hingga 30%. Seperti Kg. Rendong, Kg. Air Panas, Kg. Sawah Baru. Kesedaran politk dan isu tidak diambil peduli oleh mereka. PAS memerlukan tambahan 15% hingga 20%. Atau 30% pengundi kaum Melayu beralih arah pangkah PAS. Peluang PAS tawan Tenang lagi mudah. Sanggupkah kaum Melayu di kampong tersebut beralih arah?. Sedikit sukar.

Pengundi Ladang Dato' dan ladang Labis Utara majritinya pengundi China dan India. Jika 30% pengundinya pangkah PAS. Peluang PAS cukup baik tawan Tenang. Apabila ditanya secara rawak pengunditetap memberi undi  kepada UMNO/APCO @BN.  Jawapanmudak kesederan plitk dan isu tidak diambil pedu;i hanya termakan momokkan pemerintah BN/UMNO/MCA.MIC.

Tumpuan yang menjadi teras utama pengundi yang agak baik dan boleh mebuat keptusan yang mengejutkan. Seperti Labis Timur, Labis Tengah, dan Tenang Station. Kaum China mendominasi pengundi. Tahun 2008 70% pangkah BN/UMNO/APCO.

Jka kaum China membuat pusingan "U" di DUN Tenang 15% hngga 20% dari 5,766 orang calun BN  memang kalah dan tersungkur mati. Kedua jika berlaku kesedaran politik dan isu bagi generasi muda atau pengundi berumur sehingga 40 tahun terutama kaum Melayu pangkah PAS. Dun Tenang Milik CIKGU MALA.

Hanya perubahan minda dan sikap serta faham politik dan isu bagi kaum sejenis dengan saya yang dikatakan Melayu amat sukar berubah terutama kawasan yang menjadikan UMNO sebagai ugama dan anutannya.

SYABAS CIKGU MALA . ANDA WIRA, PEJUANG, WANITA SOLEHAN, KAMI NOBATKAN CIKGU MALA SERIKANDI ISLAM. ANDALAH PEMIMPIN ISLAM DALAM PAS. BERUNTUNG MUSLIAT PAS MEMILIKI INSAN YANG BERNAMA CIKGU MALA.

Penutup bicara DUN Tenangsekalung restu kepada suami Cikgu Mala, anak-anak , ayah dan ibuCikgu Mala dan suami serta semua keluaganya memberi sokngan dan dorongan yang tidak berbelah bagimenyahut seruan perjuangan dalam Islam dalam harakah PAS yang penuh ranjau, duri serta difitnah oleh kaum sama dengan kita dan dihina oleh kaum yang lain.

Akhinya kami selagi lagi mengucapkan salam sejahtera kepada semua pemimpin PAS dan penyokong dan petugas PAS dan Pakatan Rakyat mencurah keringat dan menghadapi kepayahan dan kesusahan semasa berkempen.

Untuk sidang TKO dan semua petugas serta TKO bertugas tanpakira waktu dan masa kami ucapkan ribuan terimakseh. Salam sejahtera dari kami.

Tiada ulasan: