"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ombak Rindu: Najib perlu dana nikah ‘Pelacur 1Malaysia’

H FANSURI
http://www.ohbulan.com/wp-content/uploads/2011/12/novel-ombak-rindu-fauziah.jpg
NOVEL itu mengundang kritikan padu dari merata arah! Suka atau tidak, tidak dapat dinafikan bahawa sambutan ke atasnya amat mewah! Mencurah yang bertandang ke pawagam. Saya tonton dua kali. Dalam masa 4 hari Ombak Rindu memukat RM4 juta! Begitu padu sekali penangan novel cinta Melayu.


Yang terlapor di media adalah keluhan Fauziah Ashari berhubung beliau yang tidak diajak sebagai perunding bersama untuk mengolah semula skrip filem yang diangkat daripada novel beliau itu. Yang terbangun kritik di akhbar adalah babak ranjang Aaron Aziz dan Maya Karin. Yang dipuji adalah penampilan heroinnya, Izzah (Maya Karin) yang bertudung.
Jadi, apakah yang belum disentuh oleh pengarang meja hiburan dan pengulas filem itu?

Biar kali ini diambil satu maudhu’ yang fikir-fikir saya, belum disentuh oleh ramai orang-pelacur dan pelacuran dalam Ombak Rindu itu dan hubungannya dengan Najib.

Sesiapa pun boleh menulis mengenai buruk baik novel dan filem itu dalam kerangka teori kritikan apa saja, tetapi untuk mempertalikannya dengan Najib, maka itu bererti menempah ajal lebih awal.

Pertamanya, pujian ikhlas dari saya diberikan kepada pengarang novel itu walaupun ada hal yang tidak lojik kalau direnungkan dalam babak kelab malam itu. Misalnya, adakah seorang wanita yang rela dirinya menyerah dan dinikahi oleh lelaki yang telah menodainya secara jalan paksa (rogol)?

Semua wanita tentu menyimpan dendam terhadap lelaki yang menodainya secara paksa melainkan zina. Sebab itu ada hukum yang menetapkan bahawa penzina lelaki akan hanya bernikah dengan penzina wanita.

Manakala mangsa rogol tak dinikahi perogolnya Arakian, Haris (Aaron Aziz) pun setuju bayar tiga kali ganda untuk beli Izzah daripada pemilik kelab malam setelah dirayu Izzah untuk bebaskan dirinya daripada kelab malam (sarang pelacuran) itu.

Lalu cinta pun membenih, mekar berbunga terus merendang hingga tiba ke klimaks akhirnya seperti yang sedia tersurat.

Pengarang yang menulis kisah cinta di bawah madrasah Alaf21 itu diasuh di bawah tadbiran Dr Mahathir, lalu ia menerima sentuhan Osman Ali sebagai filem yang bagus termasuk adegan panasnya itu.

Tapi pelacur, pelacuran masih wujud sampai juga. Dr Mahathir luluskan kelab malam (sarang pelacuran). Najib pernah kemukakan idea bernas; Malaysia itu pusat pelancongan terkemuka dengan hub hiburan malam akan beroperasi 24 jam!

Saya malas tulis panjang kepada Najib. Cukup bertanya satu soalan. Haris ‘simpan’ Izzah lalu mereka bernikah di Selatan Thai. Arakian, bagi mengurangi pelacur dan pelacuran, bersetujukah Najib mengadakan insentif agar pelacur yang kerap ditangkap itu dinikahi lelaki yang sedia menerima mereka?

Ya bersetujukah Najib keluarkan dana ‘Pelacur 1Malaysia’ sebagai langkah pemulihan pelacur sekali gus merawat terapi pelacur di negara ini? Ini soalan tercetus sejurus menonton Ombak Rindu itu.

Tiada ulasan: