"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bar dan night-club di Britain Bertukar Kepada Pusat Komuniti Islam

halimislam
Islam Britain telah menyambut baik persetujuan rasmi mengenai rancangan mereka untuk menukar bekas pub di barat Norfolk untuk menjadikan pusat komuniti Islam. Mereka berharap kewujudan Islamic centre tersebut akan membantu mengeratkan hubungan antara Islam dengan masyarakat Britain yang lain.

"Kami berterima kasih kepada semua pegawai dan pihak berkuasa yang mengesyorkan kelulusan untuk ini," kata Assam Gabbair, ketua West Norfolk Islamic Association (WNIA), pada BBC, Isnin 30 April

WNIA telah merancang untuk mengubah tiga tempat iaitu Queen 's Arm, London Road, King' s Lynn, menjadi tempat ibadah atau masjid, pendidikan dan acara keagamaan lain. Tapi, kontroversi terjadi kemudian apabila terdapat lebih dari 700 penentang dengan rancangan perubahan tersebut yang dihantar di laman dewan. Para penetang pembangunan pusat Islam tersebut mendakwa bahawa Islamic centre akan "eksklusif" dan menjadi mangsa untuk kejahatan dan vandalisme, kata BBC.

WNIA sendiri belum mengumumkan waktu Islamic centre itu akan dibuka.

Walaupun mendapat tentangan, namun diyakini usaha untuk membina Islamic centre tersebut akan dapat menghubungkan umat Islam dengan elemen masyarakat yang lain.

Baca Selanjutnya http://www.halimislam.com/ 

Tiada ulasan: