"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kassim Ahmad mahu mengantung Datuk Anwar Ibrahim sampai mati.

Harakahdaily

KUALA LUMPUR: Mungkin kerana kecewa dengan teorinya yang menolak hadis sebagai sumber kedua rujukan Islam ditolak, Kassim Ahmad (gambar - Malaysiakini) mahu mengantung Datuk Anwar Ibrahim sampai mati.


Dia juga berkata, "Saya bersedia untuk menembak dia," kata Kassim dalam wawancaranya dengan Malaysiakini.

Ugutan untuk menggantung sampai mati ini yang kedua keluar minggu ini selepas anggota Parlimen Umno, Datuk Mohamad Aziz mencadangkan agar Pengerusi Bersama Bersih, Datuk S Ambiga digantung.

Namun cadangan itu ditarik balik beliau selepas mendapat serangan dari kerabat BN sendiri yang sedar tindakan menyerang Ambiga telah menyebabkan menyarakat India semakin benci kepada BN khasnya Umno.

Sikap ini menyebabkan kerabat BN iaitu MIC dan PPP yang akan kehilangan undi dalam pilihan raya umum akan datang sebagaimana yang berlaku dalam pilihan raya umum 2008.

Dalam PRU 2008, isu Hindraf dan peguam Uthayakumar menjadi isu penting orang India sehingga majoriti mereka memberikan undi kepada calon-calon Pakatan Rakyat termasuk PAS.

Namun Kassim agak berbeza dengan Mohamad Aziz.
Selain menyerang Anwar dengan bahasa kesat sehingga sanggup meludah mukanya, Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz juga menjadi sasaran Kassim.

Beliau mengkritik keras Mursidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat. Walaupun tidak jelas apakah maksud sebenarnya, beliau menyebut tentang budaya "feudal ulama" dalam parti Islam itu.

Bekas Presiden PSRM yang kritis terhadap "kasta" ulama dalam Islam itu juga merasakan Nik Aziz terlalu didewa-dewakan di kalangan pengikutnya.

Anwar dan Nik Aziz dianggap orang penting yang menyebabkan teori hadis Kassim Ahmad ditolak ulama dan umat Islam.

Menurut Malaysiakini, Kassim percaya Anwar berpakat dengan 'ulama' bagi menekannya walaupun bersetuju 'secara prinsip' di peringkat awal.

Kassim juga mendakwa, sekitar 1990-an, cadangan dialognya dengan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria berhubung kandungan bukunya tergendala apabila dihalang oleh Anwar walaupun Dr Mahathir didakwa sudah bersetuju.

Tiada ulasan: