"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mahathir setuju bayar komisyen pembelian Scorpene?

Harakahdaily 
KUALA LUMPUR: Laman web Asia Sentinel (AS) melaporkan bahawa mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah bersetuju dengan pelan untuk menyalurkan komisyen pembelian kapal selam Scorpene melalui Perimekar.
Sumber AS adalah kertas pendakwaan skandal Scorpene yang kini berlangsung di Mahkamah Paris, Perancis.

AS melaporkan bahawa apabila kontrak pembelian kapal selam Scorpene hampir menjadi kenyataan, Razak Baginda dan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak, menteri pertahanan ketika itu telah cuba mencari pelbagai helah.

Mereka mencari cara bagaimana untuk mendapatkan habuan terbaik untuk mereka sendiri dan Umno dengan menubuhkan pelbagai syarikat di mana dana tersebut akan disalurkan.
“Aktiviti mereka termasuklah penubuhan beberapa syarikat, termasuk Perimekar pada tahun 2000 sebagai satu alat untuk menyalurkan komisyen berjumlah Euro 114.9 juta (atau RM500 juta) kepada Razak Baginda dan yang lain, dengan isteri Razak Baginda sebagai pemegang saham utama.

Pelan tersebut nampaknya mendapat kebenaran Mahathir.

Satu kabel diplomatik kepada Menteri Luar Negara berkata, "Syarikat yang dipilih oleh kerajaan untuk projek kapal selam ialah Perimekar.

"Pilihan ini adalah subjek dalam satu kenyataan rasmi Kementerian Kewangan kepada Kementerian Pertahanan.

"Nota – keputusan Kementerian Kewangan ini adalah diambil ketika perdana menteri memegang jawatan Menteri Kewangan, selepas Tun Daim keluar,” lapor AS.

Laporan penuh AS yang ditulis oleh John Berthelsen, 25 Jun 2012 boleh dibaca di sini:

Dokumen-dokumen pendakwaan pula dapat dibaca di sini:

Selain itu, bukti-bukti pendakwaan turut menyatakan bahawa mangsa pembunuhan Altantuya Shariibuu tidak pernah menjejakkan kaki di Perancis.

Bagaimanapun AS mempertikaikan bukti tersebut dengan satu artikel yang dipaparnya pada tahun 2007 berserta dengan gambar-gambar Altantuya di Perancis sebagai bukti.

Gambar-gambar Altantuya di Paris dapat dilihat di artikel AS, bertarikh 5 Disember 2007 di sini.

Tiada ulasan: