"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khutbah Jumaat di dua negeri

Subky Latif
DUA Jumaat lalu berturut saya mengembara. Maka saya solat Jumaat di negeri yang saya kunjungi itu. Di Jumaat yang pertama sebagai biasa saya mengangkat tangan mengaminkan doa khutbah terhadap Raja negeri itu. Saya dapati orang di kiri kanan dan di depan tidak mengangkat tangan seperti saya.

Apabila khatib membaca doa untuk perkara lain baru mereka menadah tangan serentak suara amin dari semua.
Minggu kedua saya mengembara pula di sebuah negeri lain. Saya dapati sekalian jemaah mengaminkan doa khatib terhadap Raja, bahkan didoakan juga terhadap waris takhta dan pasangannya serta putera puteri Sultan serta cucu-cucu baginda.

Sebelum itu saya pernah mendengar ada pengembara yang singgah Jumaat di negeri yang pertama itu menyebut dia saja yang menadah tangan mengaminkan doa khatib terhadap Raja. Apabila lihat orang lain tidak mengangkat tangan, dia pun perlahan-lahan menjatuhkan tangannya.

Saya tanyakan hal itu dari orang negeri itu, jawabnya masjid jemaah tidak menadah tangan. Berani dia menyebutkan sebab orang berbuat demikian. Saya berhajat mendengarnya lebih lanjut.

Mendoakan ulil amri dalam khutbah adalah sunat. Tetapi telah menjadi ibadat semua penganut mazhab Syafie menngaminkan doa khatib teradap Raja, malah dianggap beradab kiranya khatib tidak mendoakan Raja atas apa sebab sekali pun.

Telah berlaku satu kejadian imam utama di masjid tempat saya selalu solat Jumaat diadukan tidak mendoakan Raja dalam khutbahnya.

Saya tidak sedar kejadian itu. Setahu saya imam itu adalah seorang rakyat yang setia kepada Raja dan kerajaan. Tidak pernah dia tidak mendoakan Raja.

Ada orang menegurnya selepas solat bahawa dia tidak mendoakan Raja. Jawabnya atas teguran itu ialah, ‘Tak mengapa tertinggal doakan raja, ia sunat saja.’

Yang menegur itu tidak memaafkannya, sekalipun sunat tetapi ia tidak boleh ditinggalkan. Lalu dia melaporkan kepada Majlis Agama. Kemudiannya imam itu meletak jawatan.

Pada saya pelik juga kejadian makmum secara sepakat tidak mengaminkan doa terhadap Raja sedang baginda adalah ketua agama negeri. Setahu saya sekalian rakyat di mana-mana saja di Malaysia tidak membantah mendoakan Raja. Hanya di negeri itu saja ada makmum tidak mengaminkan doa itu.

Jika betul hal serupa berlaku di lain-lain masjid, saya kira ia satu unjuk rasa. Tentu ada sebabnya. Apa sebabnya?

Apa pun kejadian itu tidak menjadi isu. Tidak ada yang peduli. Tetapi saya kira ia tidak elok dan tidak harmoni. Sekali pun ia sunat, tetapi ia ibadat juga. Ada pahala jika ibadat itu diterima.

Adapun jika pemerintah itu seperti Hosni Mubarak dan Bashar Assad di Syria, memang patut makmum tidak menadah tangan dan tidak mengaminkannya. Mereka tidak menguntungkan agama, rakyat dan negara.

Mengapa tiada yang menyelidik mengapa kejadian itu berlaku? Supaya keganjilan itu dapat dibetulkan? Makmum rasanya adalah jelas. Mereka tidak membantah doa itu ada dalam khutbah. Cuma mereka tidak mengaminkan saja. Dan mereka tentulah tidak terus begitu kiranya ia boleh dibetulkan.

Raja patut mengambil tahu dan mengambil langkah supaya bantahan dalam diam itu tidak diteruskan, sebaliknya harmoni tambah makmur.

Ada pun di negeri yang satu lagi tadi keadaan di sebaliknya pula. Makmum bukan sekadar mengaminkan dia itu secara nyaring, malah mereka istiqamah mengaminkan keharmonin untuk sekalian kerabat istana yang disebut oleh khatib.

Harmoni mereka itu tidak sekadar pada khutbah itu saja. Doa itu diulang semula oleh imam selepas solat dan makmum terus mengaminkan.

Tiada ulasan: