"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seorang Lagi Artis Bollywood Dikabarkan Memeluk Islam

Foto jai saat berada di masjidREPUBLIKA.CO.ID, KAHERAH: Beberapa hari selepas pengumuman pelakon cantik India Monica memeluk Islam, beredar khabar angin di seluruh media India bahawa pelakon Jai telah masuk senarai selebriti India selanjutnya yang memeluk Islam. Kabar tersebut semakin mengukuh dengan kehadiran Jai yang dirakam kamera di dalam sebuah masjid.
Berdasarkan laporan dari Times of India pada Selasa (10/6), pelakon Jai baru-baru ini kelihatan berdoa di sebuah masjid di T Nagar, Chennai. Laporan diperkukuhkan dengan posting foto Jai yang memakai songkok atau kopiah di dalam masjid.

Sebelumnya, pada 8 Jun, Deccan Chronicle menyiarkan dua gambar yang menunjukkan pelakon Jai berada di masjid yang sama. Dalam akhbar tersebut ditulis, pelakon Jai saat itu terlibat penggambaran filem mengenai Hindu dan perkahwinan Muslim.

Menyikapi khabar angin sama yang telah beredar sebelumnya, Jai membantah kabar bahawa dirinya telah menjadi muallaf. "Saya belum masuk Islam," katanya. Namun, status dalam sebuah messenger yang tertulis "Alhamdhulillah" makin menegaskan dan meramaikan khabar angin bahawa dirinya telah menadi Muslim.

Sebelumnya, TOI melaporkan pada April, bahawa jai telah menadi muallaf sejak satu tahun terakhir. Ia bahkan telah berpuasa pada Ramadhan tahun lalu. "Kami tidak tahu sebab sebenarnya di balik perubahan fikirannya," kata TOI mengutip sumber yang mengaku sebagai teman deat pelakon terkenal itu. "Yang kita tahu, Jai menjadi muslim, namun belum secara rasmi, dia juga belum menukar namanya," kata sumber tersebut.

Bulan lalu, pelakon muda India Monica memeluk Islam dan menukar namanya menjadi MG Rahima. Sebelumnya pada bulan Februari, dilaporkan pula dua pemuzik AR Rahman dan Yuvan Shankar Raja telah menjadi muallaf juga. Terdapat kira-kira 180 juta Muslim di India yang penduduknya majoriti Hindu.

Tiada ulasan: