"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Juruterbang helikopter bawa makwe dalam pesawat yang dinaiki VIP?

Polis mengesahkan mangsa wanita nahas helikopter adalah kenalan juruterbang pesawat malang tersebut, kata Ketua Polis Selangor Datuk Abd Samah Mat.

Laman Mstar Online melaporkan, wanita tersebut, Aidana Baizieva menunjukkan minat dengan dunia penerbangan dan mahu menjadi seorang juruterbang.

"Berdasarkan siasatan setakat ini, kami percaya gadis itu adalah kenalan kepada juruterbang terbabit.

"Dia menunjukkan minat dengan dunia penerbangan dan mahu menjadi juruterbang.

"Berdasarkan keterangan syarikat helikopter itu, wanita berkenaan pernah menyertai juruterbang tersebut di dalam penerbangan lain beberapa kali," katanya.

Selain itu, Abdul Samah berkata, pihak polis juga hampir pasti mangsa keenam nahas helikopter itu merupakan Aidana, 25, walaupun bukti ujian DNA masih belum disahkan.

Bagaimanapun Abdul samah berkata, sekiranya ujian tersebut tidak meyakinkan, pihak polis perlu memanggil bapa wanita itu dari Kyrgyzstan untuk memberi sampel DNA miliknya.

Menurutnya, pasukan penyiasat juga telah ke apartmen milik Aidana di Pantai Dalam dan memperolehi beberapa barang untuk mendapatkan DNA wanita tersebut.

"Kami turut menjumpai bukti dalam bentuk tiket kapal terbang ke Langkawi pada 21 Mac sempena LIMA dengan namanya dan juruterbang helikopter tersebut," kata Abdul Samah.

Aidana merupakan salah seorang penumpang dalam helikopter itu dan identitinya masih misteri setakat ini. Dia dikenal pasti oleh Kementerian Pengangkutan pada Sabtu lalu sebagai pembantu operasi helikopter.

Bagaimanapun, Ketua Pengarah Jabatan Penerbangan Awam Datuk Azharuddin Abdul Rahman berkata dia bukan pembantu juruterbang kerana helikopter itu tidak memerlukan pembantu

Selain Aidana dan Fournier, penumpang lain dalam helikopter itu ialah anggota Parlimen Rompin Jamaluddin Jarjis, setiausaha sulit perdana menteri Azlin Alias, ahli perniagaan Datuk Tan Huat Seang serta pengawal peribadi Jamaluddin, Razakan Seran.

Kumpulan itu sebelumnya hadir ke majlis perkahwinan anak perempuan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Pekan, Pahang.

Pasukan penyiasat sudahpun berjaya mendapatkan kotak hitam daripada bangkai pesawat dan akan dapat mendedahkan hasil siasatan tidak lama lagi.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: