"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Lelaki ini diculik 12 tahun lalu untuk menjadi tutor peribadi pemimpin Korea Utara


David Sneddon ketika berusia 24 tahun.
SEORANG lelaki yang sebelum ini dianggap telah meninggal dunia sejak 12 tahun lalu dilaporkan masih hidup dan ditemui di Korea Utara selepas dipercayai diculik untuk menjadi tutor peribadi pemimpin Korea Utara, Kim Jong Un.

David Sneddon dilaporkan kini tinggal di Pyongyang bersama isteri serta dua anaknya selepas dipercayai 'diculik' oleh ajen Korea Utara.

David yang merupakan penuntut di Brigham Young University di Provo, Utah dilaporkan hilang di Yunnan, China pada 14 Ogos 2004 ketika berusia 24 tahun.

Polis China berkata, pelajar yang mengikuti program pertukaran pelajar mungkin meninggal dunia akibat kemalangan ketika mendaki gunung.

Namun David kini didakwa masih hidup dan tinggal di Pyongyang selepas diculik untuk bekerja sebagai tutor Bahasa Inggeris kepada Kim lebih daripada satu dekad yang lalu dan dilaporkan tinggal di ibu negara Korea Utara dengan seorang isteri dan dua orang anak

Sementara itu, Ketua Kesatuan Keluarga diculik Korea Selatan,Choi Sung-yong berkata, maklumat baru itu menunjukkan seorang lelaki muda tidak meninggal dunia pada tahun 2004.

Choi berkata, lelaki itu sebaliknya, diculik untuk berkhidmat sebagai tutor Bahasa Inggeris peribadi kepada Kim Jong Un yang bapanya ketika itu pemimpin Korea Utara, laporan Yahoo News Jepun.

David yang fasih berbahasa Korea pada masa kehilangannya, nampaknya berkahwin dengan seorang wanita Korea Utara dan masih mengajar Bahasa Inggeris.

Dalam pada itu, bapa serta ibu kepada David, Roy dan Kathleen Sneddon telah lama percaya bahawa anaknya itu telah diculik.

Roy berkata, laporan mengenai anaknya itu menguatkan hujah mereka sejak dari awal lagi yang mengatakan David berada di Korea Utara.

Susulan laporan itu, Jabatan Negara Amerika Syarikat secara rasmi melancarkan carian terhadap David di Korea Utara, lapor Deseret News.

Keluarga David turut menubuhkan sebuah laman web dan laman Facebook khusus untuk mencari lelaki itu.

David yang belajar bahasa Mandarin di Beijing sebagai sebahagian daripada program pertukaran universiti itu hilang di Shangri-La di wilayah Yunnan utara-barat.

Beliau kini dilaporkan berusia 35 tahun.
-sinarharian

Tiada ulasan: