"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cabul papan poster Shell: Apa dah jadi dengan lelaki Malaysia?

Sheith Khidhir Bin Abu Bakar
PETALING JING JAYA: Beberapa aktivis marah dan menyoal “apa sudah jadi dengan lelaki Malaysia” selepas penyebaran gambar beberapa lelaki bertingkah laku tidak sopan dan bersahaja terhadap model wanita pada papan poster Shell.
Bercakap kepada FMT, mereka menyatakan sokongan terhadap pendirian pekerja Shell yang berusia 25 tahun, Nor Shafila Khairusalleh yang menyatakan kekecewaannya terhadap tindakan beberapa lelaki yang beraksi dengan gambarnya sambil mencium dan menyentuh bahagian peribadinya.
Peguam, Nik Elin Rashid berkata gambar itu menunjukkan kurang hormatnya sesetengah lelaki negara ini terhadap wanita.
“Bagi mereka ia lucu tapi bagi saya ia menunjukkan tahap kebijaksanaan mereka atau kurang bijak,” katanya.
“Gambar itu menunjukkan penyakit masyarakat yang tidak menunjukkan rasa hormat pada wanita. Maksud saya, tidakkah mereka mempunyai ibu? ”
Beliau berkata walaupun ia dilakukan terhadap poster namun bukan alasan membiarkan tindakan mereka. Malah, katanya ia menjadikan mereka lebih teruk.
“Mungkin ada yang kata ‘ia hanya poster’ atau ‘hanya gambar tidak bernyawa’. Tetapi masalahnya adalah mereka membuat konotasi seksual yang tidak sesuai.
“Adakah saya sekarang tinggal dalam masyarakat yang mengambil seks atau nada seksual sebagai perkara biasa? Adakah kita mudah terangsang di mana poster pun boleh membuat lelaki bernafsu? Tidakkah mereka mempunyai kawalan diri?
“Gambar yang tersebar ini menggambarkan lelaki kita semakin lemah sehingga tidak mempunyai kuasa.”
Beliau juga mempersoalkan bagaimana perkara buruk ini boleh diatasi bagi memastikan sesetengah lelaki di negara ini “mengawal diri mereka”.
“Adakah gambar bayi juga menjadi perhatian kaum lelaki suatu hari nanti?”
Jurucakap bebas Azrul Khalib juga bertanya apa yang berlaku dan bagaimana menangani kelakuan beberapa lelaki di negara ini.
“Apa yang kita telah lakukan kepada kaum lelaki dan belia yang dibesarkan dalam budaya berbahaya dan patriarki? Apa yang telah kita lakukan untuk mengubah tingkah laku ini? ”
Azrul memberitahu FMT beliau tidak bersetuju dengan tindak balas Shell untuk menurunkan poster itu kerana ia membiarkan “isu sebenar” tanpa disedari.
“Perkara pertama dalam fikiran saya apabila mendengar laporan beberapa lelaki membuat isyarat lucah terhadap salah seorang pekerja wanita Islam pada papan poster Shell, bermakna kita tidak layak mendapat perkara yang baik .
“Kedua, bagaimana budaya di mana lelaki percaya mereka lebih baik daripada wanita dan sikap berjenaka merendahkan wanita menentukan tindak balas kita daripada menangani masalah itu sendiri.
“Masalahnya sekarang bukan papan poster, model tersebut atau Shell. Masalahnya adalah tidak menghargai, melayan manusia seperti barangan dan penghinaan yang jelas lelaki-lelaki ini terhadap model tersebut dan wanita secara umumnya.
“Apa yang dikatakan tentang kita? Kerana tindakan mereka mencerminkan bagaimana kita sebagai masyarakat. Apa yang dikatakan tentang kita bila papan poster pun tidak selamat dan penyelesaiannya adalah untuk menurunkannya?”
Tingkahlaku jijik

Shell dalam kenyataan awal menyatakan pendirian mereka untuk menurunkan papan poster itu serta-merta.
Elin bersetuju dengan Azrul bahawa ia bukan cara untuk menutup perkara ini.
“Shell tidak boleh mengambil pendirian tersebut. Ia kelihatan seolah-olah mereka menerima atau mengakui kelakuan yang menjijikkan lelaki-lelaki ini.”
Azrul berkata keseluruhan masalah ini menonjolkan budaya mengugut dan tidak menghormati wanita “terutama mereka yang bekerja”.
Beliau berkata hakikatnya papan poster itu menunjukkan wanita yang menutup keseluruhan badannya dari kepala hingga ke kaki sehingga kita membuat hujah bahawa “wanita harus menutup aurat untuk mengelakkan gangguan seksual”.
“Kita menegaskan wanita yang menutup aurat kononnya dapat mencegah gangguan seksual, seks haram, serangan seks dan kejadian rogol. Ini bukan sahaja tidak berkesan ia juga menyakitkan hati dan palsu.
“Mengajar wanita supaya bersikap baik dengan cara tertentu untuk mengelakkan gangguan dan serangan seksual adalah satu amaran keselamatan palsu yang membuat mereka bertanggungjawab sekiranya berlaku perkara yang tidak difikirkan oleh mereka.”
Elin sebaliknya berkata sama ada wanita itu dilindungi atau tidak adalah tidak relevan.
“Ini adalah poster wanita yang bersaiz hidup. Tidak kira apa jenis pakaian yang dia pakai dan caranya berpakaian sejujurnya bukan menjadi perhatian saya. Dia boleh memakai bikini dan ia tetap tidak menjadi masalah kepada saya.
“Menyentuh dengan cara seksual oleh lelaki yang tidak tahu malu membuatkan saya tertanya-tanya bagaimana ‘sakit’ dan menyimpangnya masyarakat kita.
Sementara itu, Penolong Setiausaha Publisiti Wanita DAP Kebangsaan, Syerleena Abdul Rashid DAP memetik Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pada Mei lalu mencadangkan agar wanita berpakaian sopan di khalayak ramai untuk mengelakkan gangguan seksual.
“Bertentangan dengan apa yang difikirkan oleh sesetengah orang, insiden ini membuktikan gangguan tidak ada hubungannya dengan cara wanita berpakaian tetapi ia adalah perkara menghormati dan memahami apa yang boleh diterima dan apa yang tidak ada dalam mana-mana masyarakat,” katanya kepada FMT.
“Sudah tiba masanya kita serius mengajar anak lelaki dan lelaki kita bagaimana menghormati wanita.
“Mengajar lelaki untuk menghormati wanita dalam setiap aspek adalah sangat penting bagi kita untuk setapak sebagai sebuah negara bangsa, terutamanya dalam nilai menghormati.”
Syerleena berkata walaupun papan poster itu sudah diturunkan, ia meninggalkan kesan terhadap Shafila, suami dan keluarganya yang harus berurusan dengan “masa yang cukup banyak”.
Shafila berkata dia malu dengan tindakan beberapa lelaki itu walaupun mereka hanya melakukan pada imejnya.
Netizens turut marah dengan perbuatan itu dan mengatakan ia sebagai satu bentuk gangguan.
Ramai yang merasakan tindakan individu itu tidak bermaruah dan memalukan model, keluarga dan sanak saudaranya.
Salah seorang lelaki yang dikenali sebagai Shahril Azmi Abdul Shukor atau Abang Shahril meminta maaf semalam, mengakui dalam video yang dimuat naik di Facebook bahawa dia “melampaui batas”.
Beliau juga meminta maaf kepada suami dan keluarga Shafila serta Shell.
“Jika ada keperluan untuk bertemu dengan Nor Shafila dan bercakap dengannya, saya akan berbuat demikian,” katanya.

Tiada ulasan: