"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Remaja16 tahun kahwin dengan nenek berusia 71 tahun (Gambar)


Cinta tak kenal usia
Selamat dan Rohaya akhirnya selamat disatukan.
JAKARTA - INDONESIA. Seorang remaja berusia 16 tahun dan isterinya 71 tahun, mengugut mahu membunuh diri jika keluarga mereka enggan merestui perkahwinan tersebut, lapor Detik.com

Ketua kampung Kuswoyo berkata, pasangan itu, Selamat Riayadi dan Rohaya bertemunya bagi mendapatkan bantuan selepas keluarga isterinya enggan merestui perhubungan tersebut.

"Sebelum Ramadan, pasangan berkenaan datang ke rumah saya dan mahu berkahwin namun tidak mendapat restu dari keluarga pihak perempuan." katanya.

Menurutnya, dua hari kemudian, pasangan berkenaan kembali semula menemuinya dan memberitahu mereka akan membunuh diri jika masalah mereka gagal diselesaikan.

"Pasangan itu mahu membunuh diri kerana sangat mencintai antara satu sama lain sehingga akhir hayat dan mahu sehidup semati," katanya dipetik Detik.com

Kuswoyo berkata, mereka akhirnya berjaya menemui jalan penyelesaian dengan bantuan masyarakat di sini.

"Mereka berkahwin sebulan kemudian selepas abang Rohaya bersetuju menjadi wali pernikahan itu.

"Keluarga Rohaya pada mulanya membantah perkahwinan tersebut ekoran jarak umur yang ketara antara kedua pasangan itu.

Dia berkata, tiada faktor ekonomi di sebalik perkahwinan itu kerana masing-masing bukanlah dari golongan berada.

Kisah pasangan itu menjadi perhatian selepas video upacara perkahwinan pasangan itu yang berlangsung di kediaman Kuswoyo menjadi tular di media sosial.

Tiada ulasan: