"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pas kalah, bukannya Islam jika Pakatan Harapan kuasai Kelantan

ARIF ATAN
Ustaz Zolkharnain Abidin 1Tidak timbul masalah jika Pakatan Harapan mengambil alih Kelantan memandangkan sikap mutakhir pemimpin Pas yang menerajui pentadbiran negeri pantai timur itu semakin terserlah menyebelahi rejim Umno-BN.
Pengarah Hal Ehwal Syariah Amanah, Ustaz Zolkharnain Abidin berkata, hasrat Pakatan Harapan untuk menggantikan kerajaan Pas di Kelantan tidak bercanggah dengan prinsip syarak bahkan tidak menjejaskan akidah.

"Inikan negara demokrasi? Bukankah Pas parti Islam, mengapa nak lawan? Apa salahnya jika Pas dikalahkan di Kelantan?

"Jika Pas kalah, yang kalah ialah Pas, bukannya Islam. Jika Pakatan (Harapan) menang, yang akan tadbir Kelantan adalah Amanah. Menteri Besarnya adalah orang Melayu Islam. Amanah juga mahu daulatkan Islam," jelasnya.

Mengulas satu kajian bebas yang menjangkakan Pas akan hilang 27 kerusi, beliau berkata, hal itu tidak menjadi masalah kerana bukannya Islam yang hilang.

"Hanya kerusi Pas saja. Jika Pas hilang kerusi, parti yang akan ambil kerusi itu ialah Amanah. Jadi apa masalahnya?" ujarnya yang juga Timbalan Pengerusi Amanah Perlis.

Beliau menegaskan Amanah akan melaksanakan urus tadbir yang lebih baik untuk rakyat di Kelantan jika mengambil alih negeri itu pada pilihan raya umum akan datang sesuai dengan perintah Allah supaya berlumba-lumba melakukan kebaikan.

"Bukan saja Kelantan, bahkan seluruh negara termasuk Putrajaya, PH (Pakatan Harapan) akan berusaha ambil alih. Takdirnya, jika Amanah gagal, Pas ambil alih semula. Itulah perlumbaan," jelasnya.

Menurutnya, momokan tentang kewujudan DAP dalam Pakatan Harapan bukannya satu masalah kerana DAP merupakan sebuah parti politik sama seperti Pas, Amanah dan parti lain di negara ini.

"DAP bukan agama. Lagipun, DAP bukan ada kerusi di Kelantan. Di Selangor juga ada DAP. Pas bercokoh bersama DAP Selangor buat bodoh saja, tiba-tiba Amanah bersama DAP, Pas bising," bidasnya dipetik dari kenyataan beliau di Facebook.

Tuduhan kononnya DAP akan menghalang pelaksanaan Islam di Kelantan juga bagi Ustaz Zolkharnain muncul kerana Pas memusuhi DAP yang menentang BN.

"Pas benci DAP bukan sebab DAP lawan Islam, tapi sebab DAP lawan BN, tapi Pas pula nak kawan dengan BN. Pas pun hanya slogan saja Islam tapi merestui kerja BN yang bercanggah dengan Islam. Islam apa begitu?" soalnya.

Menjawab tanggapan kononnya Pas juga melawan BN dengan cara tersendiri, beliau tidak melihat pendirian pemimpin parti diterajui Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu yang mengeluarkan kenyataan bersifat melegakan Najib Razak dalam isu 1MDB sebagai "cara tersendiri".

"Itu bukan cara tersendiri, itu cara Umno. Kalau Pas lawan BN, bukan begitu gaya kenyataan pemimpin Pas," tegasnya lagi.

Tiada ulasan: