"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Siasat YTL kerana bina marina RM24 juta di pulau tak berpenghuni - PAC

Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) mahu Kementerian Pengangkutan untuk menyiasat sama ada YTL Corporation Berhad boleh dipertanggungjawabkan kerana membina marina yang ditauliahkan kerajaan pada harga RM24.27 juta di pulau tidak berpenghuni dan telah ditinggalkan.

Menurut laporan PAC yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini, kerajaan persekutuan pada asalnya mahu sebuah marina dibina di Lumut, Perak tetapi YTL mencadangkan ia dipindahkan ke Pulau Mentagor, sebuah pulau yang tidak berpenghuni yang YTL pada mula merancang untuk membangunkannya.

Pulau Mentagor terletak di barat daya Pulau Pangkor manakala di sebelah timur adalah Lumut. Semua lokasi di Perak.

Kerajaan persekutuan kemudian bersetuju dengan lokasi baru itu dan projek marina itu diberikan kepada YTL melalui rundingan terus.

"Marina Pulau Mentagor telah siap pada 31 Julai 2007 dan mula beroperasi pada 22 Mac 2010.

“Marina ini tidak mendapat sambutan daripada pelayar dan tidak mencatatkan apa-apa kemasukan kapal layar serta hasil di sepanjang tengah operasi. Di samping itu, pulau ini tidak berpenghuni langsung,” katanya.

Wakil Kementerian Pengangkutan, yang memberi keterangan pada pendengaran PAC, berkata projek marina itu awalnya ditawarkan kepada pihak YTL yang merupakan pengendali Pangkor Laut Resort dan juga Pulau Mentagor.

Katanya, akibat beberapa kekangan dengan kerajaan negeri Perak ketika itu, YTL akhirnya memutuskan untuk tidak meneruskan pembangunan Pulau Mentagor.

Pada Disember 2015, kerajaan persekutuan kemudian cuba memajak marina itu ke majlis Perbandaran Manjung selama 32 tahun dengan sewa pajakan sebanyak RM160,000 setahun, namun majlis tempatan itu menolak tawaran tersebut.

Susulan perubahan dalam kerajaan persekutuan, kementerian pengangkutan pada September 2018 sekali lagi bertanyakan kepada YTL sama ada ia masih berminat untuk menguruskan operasi marina Pulau Mentagor.

"Sebulan kemudian, YTL memberitahu bahawa mereka tidak berminat untuk menguruskan marina tersebut," katanya.

Pengerusi PAC Ronald Kiandee, dalam satu kenyataan, berkata beliau memandang berat kes isu marina Pulau Mentagor itu.

“PAC menggesa kementerian pengangkutan menyiasat kebertanggungjawaban syarikat

YTL dalam projek marina awam Pulau Mentagor,” katanya.

Marina di Pulau Mentagor adalah salah satu daripada 11, yang membabitkan dana sejumlah RM323.16 juta yang diluluskan kabinet pada bulan November 2000 untuk menggalakkan industri kapal layar dan pelancongan marin.

Daripada 11 marina itu - yang siap di antara 2003 dan 2009 - hanya lima yang masih beroperasi tetapi dibelenggu dengan masalah.

Lima marina yang masih beroperasi itu adalah di Kuching, Melaka, Batu Uban, Pulau Indah dan Pulai Tioman.

Antara masalah yang dihadapi oleh marina berkenaan termasuk kegagalan memastikan kelasi atau pelayar asing yang berlabuh untuk melapor sendiri kepada jabatan imigresen, yang mungkin boleh mengancam keselamatan negara, kata laporan PAC.

Tiga lagi marina - di Kuala Kedah, Tanjung Pengelih dan Tanjung Gemok - tidak lagi beroperasi sebagai marina awam dan telah diserahkan kepada Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).

Marina di Tanjong City, Muar dan Pulau Mentagor pula tidak lagi beroperasi.

Tiada ulasan: