"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MP Umno jelaskan kenapa dia cium tangan Mahathir

Anggota Parlimen pembangkang Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) hari ini tampil menjelaskan tindakannya bersalam dan mencium tangan Dr Mahathir Mohamad sebagai tanda hormat kepada Perdana Menteri.

Bekas timbalan speakar Dewan Rakyat itu berkata beliau terharu dengan Perdana Menteri yang memberi keutamaan terhadap soalannya berhubung Laluan Rel Pantai Timur (ECRL).

Sambil mengingatkan RSN Rayer (PH-Jelutong) yang mempersoalkan tindakannya itu, bahawa menghormati ataupun kesopanan dan kesusilaan adalah salah satu tiang asas kepada Rukun Negara.

"Kesopanan dan Kesusilaan ini wajib, paksi kita membina negara dengan Rukun Negara.

“Kita tak nak bila perdana menteri melalui pejabat speaker beri surat pada saya, surat menyatakan Yang Berhormat ingin menjawab soalan saya yang dijadualkan pada 21 Mac tapi disegerakan (menjadi) soalan nombor satu.

"Pertama dibawa ke hadapan kerana projek ECRL mustahak untuk Kelantan, Terengganu dan Pahang.

"Bila disegerakan, soalan jadi soalan nombor satu.

“Rekod, tak pernah soalan pembangkang, ketua pembangkang pun tak pernah dapat soalan nombor satu," katanya ketika sesi membahas titah diraja di Dewan Rakyat, hari ini.

Tiada ulasan: