"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hentikan pencen berganda diterima Ahli Parlimen, Adun, Exco

Kerajaan harus kajisemula pencen berganda diterima Ahli Parlimen, Adun, Exco
MOHD ALI HASHIM

Skim pencen bagi wakil rakyat bagi Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri, Exco Kerajaan Negeri maupun jawatan lebih tinggi harus dikaji semula.

Ini adalah bertepatan dengan usaha kerajaan untuk meminimakan kos dan perbelanjaan sepertimana yang sering diperkatakan sejak Pakatan Harapan menerajui kepimpinan selepas memenangi pilihan raya umum yang lalu.

Demikian disarankan oleh aktivis masyarakat Noor Hasni Saad ketika ditemui di Kepala Batas, Seberang Perai Utara, semalam.


Noor Hasni Mohamad

Jelas beliau, pencen melampau yang diterima oleh wakil rakyat adalah tidak wajar kerana ia sudah melebihi apa yang diperolehi oleh penjawat awam yang telah berkhidmat berpuluh-puluh tahun sebelum pencen.

“Berdasarkan kepada pertemuan dan perjumpaan dengan begitu ramai penjawat awam, mereka mengeluh dan menzahirkan rasa ketidakadilan yang berlakui.

“Majoriti dari mereka telah pun berkhidmat begitu lama, namun begitu pencen yang diterima selepas perkhidmatan yang menjangkau puluhan tahun hanya sekadar cukup makan sahaja.

“Walau bagaimana pun pencen melampau yang diterima oleh wakil rakyat amat tidak wajar dipraktikkan dalam usaha kerajaan mengurangkan kos dan perbelanjaan,” ujarnya.

Beliau yang juga merupakan bekas tentera tidak berpencen turut berkata, ramai lagi lagi bekas tentera dan golongan marhaen yang hidup umpama kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang.

Namun begitu tegasnya, majoriti dari wakil rakyat yang hanya berkhidmat dalam tempoh yang singkat sepenggal sudah boleh menikmati pencen yang begitu lumayan jika dibezakan dengan penjawat awam yang lain.

“Sekiranya wakil rakyat tersebut adalah Ahli Parlimen dan juga Adun sudah pasti ia akan menerima pencen bagi kedua-dua jawatan beliau selepas tamat sepenggal berkhidmat.

“Apa lagi seandainya ia juga adalah menteri kabinet ataupun timbalan menteri, tidak dapat dinafikan pencennya akan turut berganda.

“Manakala Adun negeri yang dilantik menjadi exco kerajaan negeri akan turut menerima imbuhan yang berganda sedangkan pemberian yang berganda itu boleh menjimatkan wang negara sepertimana yang sering dilaung-laungkan.

“Sehubungan itu kerajaan harus peka dan peduli dengan serius isu pencen berganda yang diterima oleh wakil rakyat dan ahli politik, ” tambah beliau.

Sejajar dengan itu kata Noor Hasni, cara terbaik ialah memberi hanya satu pencen tertinggi sahaja seandainya kerajaan benar-benar serius untuk melaksanakan penjimatan sepertimana yang kerap diwar-warkan.

Tiada ulasan: