"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Sarawak mahu tukar gelaran ketua menteri kepada 'perdana menteri'

Malaysiakini 

Kerajaan negeri Sarawak akan menukar gelaran ketua menteri kepada perdana menteri (premier) Sarawak.

Hal ini akan dilakukan melalui pindaan terhadap perlembagaan negeri apabila DUN Sarawak bersidang buat kali pertama sejak kemenangan besar GPS dalam pilihan raya negeri lalu.

Adun Bawang Assan, Wong Soon Koh, ketika dihubungi mengesahkan wakil rakyat Sarawak telah dimaklumkan mengenai pindaan perlembagaan itu.

"Ia adalah satu daripada lima rang undang-undang yang akan dibentangkan pada 15 Feb," katanya.

Rujukan lain terhadap gelaran ketua menteri dalam perlembagaan negeri juga akan digantikan dengan premier di bawah Rang Undang-undang Perlembagaan Negeri Sarawak (Pindaan) 2022.

Rang undang-undang itu juga bertujuan meminda Perkara 7(A) perlembagaan negeri Sarawak untuk menukar gelaran pembantu menteri kepada timbalan menteri.

DUN Sarawak akan bersidang esok dan rang undang-undang pindaan perlembagaan itu akan dibentangkan pada Selasa.

Ketua Menteri Sarawak, Abang Johari Openg yang mengetuai GPS meraih kemenangan besar dalam pilihan raya Sarawak Disember lalu.

GPS memenangi 76 daripada 82 kerusi DUN. RUU itu dijangka akan diluluskan dengan mudah dalam sidang DUN.

Tiada ulasan: