"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kalau tak menipu bukan Najib namanya, dakwa bekas pegawai MITI

NASUHA RAHMAN

“Kalau tak menipu bukan Najib namanya,” dakwa bekas pegawai Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) kerana bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mula menyalahkan kerajaan Pakatan Harapan berkenaan isu Sulu.

Menurut bekas pegawai MITI Liyana Marzuki, Najib Razak sebenarnya cuai dalam kes Sulu ini yang mana pada tahun 2017 ketika itu beliau sebagai Perdana Menteri langsung tidak pernah menghantar wakl peguam untuk rekod penghakiman kes ini.

Bahkan katanya, sehingga kes ini berlanjutan pada tahu 2018 pun Malaysia masih lagi tidak hadir membela kes.

“Masa tu, PM Malaysia masih Najib. Bukan Tun M.

“So, apa cerita ni Najib. Awak yang cuai dengan kes ni, dah salahkan orang lain pula.

“Tu sebab saya cakap, kalau tak menipu bukan Najib namanya,” kata beliau.

Kalau tak menipu bukan Najib namanya, dakwa bekas pegawai MITI

2 Aset Petronas didakwa dirampas Kesultanan Sulu

Terdahulu, Najib di facebooknya panjang lebar menyenaraikan kronologi isu Sulu bermula tahun 2013 yang mana beliau mendakwa kerajaan Pakatan Harapan menyokong untuk hentikan bayaran RM5,300 setahun kepada waris Kesultanan Sulu.

“Jenuh la team putar alam Najib spin dan spin lagi menipu kita. Tak habis-habis.

“Najib kata Sultan Sulu tidak pernah saman Malaysia pada zaman Najib. Saya dah bagi bukti kes saman bermula pada 2017 lagi. Ini mengikut rekod penghakiman kes.

“Pastu, dia oorang salahkan Kerajaan seterusnya kenapa tak pernah hantar wakil ke Mahkamah. Ni saya nak gelak,” kata Liyana lagi.

Isu Sulu kembali hangat diperkatakan selepas dilaporkan pewaris kesultanan Sulu telah merampas dua anak syarikat gergasi minyak Malaysia, Petronas yang diperbadankan di Luxembourg.

Waris kesultanan Sulu sebelum ini dilapor menuntut AS$14.92 bilion (RM62.59 bilion) daripada Malaysia melalui satu prosiding timbang tara antarabangsa di Madrid, Sepanyol.

Proses timbang tara itu dimulakan sebagai tindak balas kepada tindakan Malaysia memotong pembayaran pajakan tahunan sebanyak RM5,300 kepada kesultanan Sulu pada 2013.

Tiada ulasan: