"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Terbukti kelab komedi ini tempat menghina Islam

Tutup terus kelab komedi hina Islam dan Melayu

FAZLI RADZI

Kelab Komedi Crackhouse di Taman Tun Dr Ismail (TTDI), Kuala Lumpur dilihat menjadi sarang mempersenda dan menghina Islam dan Melayu.

Hal itu terbongkar susulan aksi seorang wanita Melayu yang mengaku berasal dari Kuala Kangsar menanggalkan baju dan tudung selepas mendakwa menghafal 15 juzuk al-Quran.

Ekoran itu terbongkar pula beberapa sedutan klip video TikTok yang memaparkan “jenaka” seorang lelaki berbahasa Tamil dan Inggeris yang menggunakan nama Rizal Van Geyzel.

Ayah kepada empat anak itu antara lain mengaku sebab dia buat persembahan jenakanya dalam bahasa Tamil sebab suka perli orang Melayu.

“… sebab mereka tak faham apa yang saya maksudkan,” katanya.

Malah, dakwanya, orang Melayu juga tidak faham jika persembahan dibuat alam bahasa Inggeris.

Sementara itu, dalam satu persembahan “stand up comedy” lain oleh lelaki berkenaan, dia mendakwa sekolah kerajaan telah mengasingkan murid mengikut kaum.

Bahkan, fitnahnya, guru agama di sekolah kerajaan juga memberitahu bahawa orang bukan Islam akan masuk neraka.

“Sebaik sahaja kamu tiba di sekolah, mereka asingkan kamu mengikut agama kamu, bukan?

“Jika kamu Muslim, kamu pergi ke pengajian Islam, bukan? Dan kamu bukan Islam, kamu akan masuk neraka.

Semakan turut mendapati, terdapat beberapa program dengan poster perkataan “halal” seperti “Happy Halal-Days” yang berlangsung pada 24 dan 25 Disember.

Program “jenaka” yang juga disertai Shamaine Othman itu dikatakan mendapat sokongan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (Penjana) dan Inisiatif Pemulihan Agensi Pembangunan Ekonomi Seni Budaya (Cendana).

Sebelum itu, pada 21 dan 22 Disember, kelab komedi sama mengadakan slot persembahan bertajuk, “Funny, InsyaAllah, 100% HahaHaLal”.

Dalam poster itu turut terpampang imej tiga lelaki termasuk Rizal disunting dengan ‘berpakaian’ serban lengkap berjanggut.

Tiada ulasan: