"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

India tetap mahu wakil rakyat PAS di Galas

Nazri Abdullah

GUA MUSANG, 20 Okt: Kejayaan Allahyarham Chek Hashim Sulaima menggalas tanggungjawab sebagai wakil rakyat di Dun Galas, memberikan imej sangat positif kepada PAS secara keseluruhannya.


Sikapnya yang bertanggungjawab, suka turun padang, menyelami denyut nadi rakyat membuatkan semua kaum di Dun itu percaya bahawa wakil PAS lebih boleh diharap dari BN.

Seorang wakil masyarakat India, Raman a/l Palam, 58, (gambar) turut mengakui Allahyarham Chek Hashim berjaya menukar paradigma masyarakat India yang selama ini menyokong bulat-bulat Umno BN.

Menurutnya, biarpun baru dua tahun, PAS melalui allahyarham menerajui Galas, sikap Chek Hashim yang 'buat kerja bukan cakap kosong' sangat disenangi hampir 200 masyarakat india di sini.

"PAS punya YB ni banyak tolong sama kita, bagi bantuan pada orang tua, ibu tunggal semua dia bagi.

"Umno dulu dia macam ni. Lepas datang tengok, mesyuarat, dia kata dia akan buat, lepas tu tak ada buat. Tengok kita pun tak ada.

"YB PAS ni sekali sahaja saya undi, dia dah tolong," katanya yang kini senang bekerja sendiri.

Tambahnya lagi, untuk bertemu Allahyarham Chek Hashim juga tidak banyak protokol mahupun birokrasi.

Sesiapa sahaja masyarakat di sini katanya boleh menghubungi beliau pada bila-bila masa untuk menceritakan masalah.

" Satu hari saya call sama dia, bagitahu kita orang India mahu buat sembahyang.

"Dia terus tolong kita, dia bagi khemah dan kerusi untuk kita.

"Kita memang sangat senang sama dia," katanya menceritakan pengalaman berurusan dengan Allahyarham Chek Hashim.

Oleh sebab itu jelasnya lagi, pemergian allahyarham sangat dirasai masyarakat Galas termasuk kaum India.

Berdepan Pilihan Raya Kecil Galas 4 November ini, beliau berkata undi masyarakat India tetap kepada calon PAS.

Menurutnya, hanya PAS mampu menyelami permasalahan kaum mereka dengan baik, serta menghormati mereka sama seperti kaum-kaum lain di sini.

"Kita mahu PAS jadi YB kita. Kita mesti tolong PAS. PAS dah banyak tolong sama kita," jelasnya.

Chek Hashim Sulaima meniggal dunia di Hospital Pakar Al-Islam Kampung Baru, Kuala Lumpur pada jam 4.30 petang 21 September lalu akibat kanser usus.


Allahyarham memenangi kerusi Dun Galas dengan majoriti 646 undi pada pilihan raya umum yang lalu mengalahkan penyandang dari BN, Saufi Deraman.


Berikutan itu, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 4 November ini sebagai hari mengundi bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) Galas, manakala 26 Oktober hari penamaan calon.


Secara tradisi, kerusi Dun tersebut adalah milik BN, namun berjaya dirampas PAS pada tsunami politik PRU ke-12 lalu.

Tiada ulasan: