"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peguam Scorpenes di London 30 Sept: Najib bom berjalan untuk Umno

Wong Choon Mei


September 30 adalah hari Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan penasihat beliau akan tanda pada kalendar mereka. Ia merupakan hari di mana peguam Perancis akan memberi perkembangan terkini mengenai kes rasuah Scorpenes, pembina kapal DCN, Najib, rakan rapat beliau Razak Baginda dan penterjemah Mongolia yang telah dibunuh, Altantuya Shaariibuu.


Cynthia Gabriel, pengarah Suaram, mengesahkan tarikh dengan Malaysia Chronicle, sambil menambah bahawa seorang peguam Perancis terkemukaYusuf Breham akan mengetuai pembentangan yang akan dibuat pada majlis makan malam mengumpul dana di London.
"Ada dua sebab mengapa London telah dipilih. Satu adalah untuk mendekati rakyat Malaysia di sana kerana kami perlu mendapatkan lebih banyak dana untuk membayar perbelanjaan undang-undang yang akan meningkat apabila perbicaraan bermula. Yang kedua adalah keselamatan. Selepas Bourdon dikeluarkan dari Kuala Lumpur, siapa yang akan berani untuk datang ke sini? Najib sekarang adalah PM, ini adalah wilayahnya, ibarat masuk kandang singa, " ujar satu lagi sumber dari Suaram kepada Malaysia Chronicle.

Suaram merupakan NGO Malaysia yang memfailkan aduan di mahkamah Paris, memohon siasatan terhadap DCN, sebuah firma Perancis yang dituduh membayar komisen yang menyalahi undang-undang kepada Najib dan beberapa orang pegawai tinggi Malaysia di atas jaminan perjanjian RM7.3 bilion untuk kapal selam. NGO itu menuntut bahawa sogokan itu telah meningkatkan harga pembelian yang dibayar oleh rakyat Malaysia, dan tawaran sampingan yang mencurigakan di dalam pakej pengambilalihan perkhidmatan bernilai RM570 juta atau 114 juta euro dan kontrak yang diberikan kepada firma Perimekar, yang dikawal oleh Razak Baginda.

Kandang singa dan tangan kuat

Seorang lagi peguam Perancis yang dilantik oleh Suaram, William Bourdon, telah dihantar pulang oleh Kerajaan Malaysia apabila dia datang ke Malaysia untuk memberi tiga pembentangan semasa majlis makan malam pada bulan Julai lepas. Beberapa jam sebelum pembentangan kedua, Bourdon telah dihantar pulang ke Paris; pada hari yang sama Najib telah bergegas balik ke Malaysia seraya memendekkan percutian beliau di luar negara,.

Peguam itu dikatakan bercakap tentang 'orang ketiga' yang misteri yang telah bersama-sama dengan Razak Baginda dan Altantuya ke Macau semasa rundingan dengan pihak DCN. Disyaki bahawa 'orang ketiga' ini ialah Datuk Seri Najib Tun Razak dan akan dapat dipastikan dengan bukti dokumen seperti tiket penerbangan dan butir tempahan. Ini sudah pasti akan merealisasikan kejatuhan Najib apabila semua ini sudah disahkan. Beliau telah mengangkat sumpah dihadapan Al-Quran bahawa beliau tidak pernah mengenali Altantuya, jadi apa-apa percanggahan dengan sumpahan ini akan menuntut peletakan jawatan beliau sebagai pemimpin di sebuah negara Islam.

Selain daripada komisen yang diterima secara rasuah daripada DCN, Najib dikatakan telah menjalin hubungan dengan Altantuya sebelum memperkenalkannya kepada Razak Baginda, yang juga menjadi kekasih wanita itu selepas beliau. Empat tahun selepas perjanjian itu, Altantuya telah dibunuh di Malaysia pada tahun 2006, setelah cuba mendapatkan bahagian komisyennya dari Razak Baginda. Dua bekas pengawal peribadi Najib telah dihukum gantung untuk kematiannya.

Razak Baginda juga dituduh bersubahat dengan pembunuhan itu tetapi dia telah pun dibebaskan melalui cara yang agak kontroversi. Walaupun banyak bukti menunjuk kepada Najib, yang telah meluluskan pembelian kapal selam dalam kapasiti beliau sebagai Menteri Pertahanan pada ketika itu, layaknya seperti ada kuasa besar yang telah memanipulasi mahkamah Malaysia untuk menyekat apa-apa keterangan yang boleh 'menjatuhkan' Najib, dan dengan itu beliau masih boleh berjaya mendapatkan kerusi Perdana Menteri pada tahun 2009.

Kejatuhan politik


Dengan percubaan kedua di London yang juga di luar kawalan Najib, tidak banyak yang beliau boleh lakukan untuk menghentikan maklumat 'sensitif' dari disebarkan. Dan ini akan memburukkan lagi keadaan apabila perbicaraan bermula di Paris, kemungkinan besar pada bulan Oktober. PM Malaysia yang prestasi buruk itu juga mengalami kejatuhan dalam parti Umno itu sendiri dan tangan yang kuat yang membantu beliau semasa kes pembunuhan Altantuya pada tahun 2007 dan 2008 tidak lagi begitu mesra dengan beliau. Kemungkinan tinggi mereka ini pula akan menggunakan maklumat tersebut untuk menjatuhkan Najib dari jawatan presiden dan mengukuhkan kedudukan mereka.


Populariti Najib susut dengan begitu membimbangkan kepada 6 peratus pada bulan Ogos yang lepas dan terdapat satu paduan suara yang semakin meningkat dalam Umno dan kerajaan campuran BN mendesak Najib untuk meletak jawatan sebelum pilihan raya umum diadakan. Dan ini adalah salah satu sebab utama mengapa Najib, yang pernah memilih untuk menangguhkan pilihan raya sehingga tarikh terakhir, kini bergegas untuk melaksanakannya pada bulan November. Penantian hanya akan memberikan saingan beliau lebih banyak masa untuk menyingkiran beliau.

"Najib kini merupakan liabiliti kepada Umno dan BN kerana kesalahan yang beliau lakukan dari masa lalu. Disebabkan beberapa skandal, beliau ibarat bom berjalan dan boleh membawa bencana kepada Umno dan BN. Penurunan populariti hanyalah sebahagian kecil daripada itu, "beritahu pengarah strategi PKR Rafizi Ramli kepada Malaysia Chronicle.

"Terdapat juga pengurusan ekonomi yang salah, perhimpunan Bersih, perbicaraan kes liwat terhadap Anwar Ibrahim, pemansuhan ISA yang diragui dan desakan bahawa Tanah Melayu tidak pernah menjadi sebuah tanah jajahan. Semua isu-isu ini telah memakan mereka sediri manakala skandal peribadinya telah tersebar luas termasuk skandal dengan firma media antarabangsa, cincin berlian isterinya dan perjalanan luar negara yang mahal menggunakan wang kerajaan. Semua ini menunjukkan bahawa masanya dalam Umno dan sebagai PM kini sangat terhad "
-Malaysia Chronicle-

Tiada ulasan: