"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hakim Perancis mahu rekod penuh kes Altantuya: Dia adalah KAITAN UTAMA

Maria Begum, Malaysia Chronicle
Hakim Perancis mahu rekod penuh kes Altantuya: Dia adalah KAITAN UTAMAHakim penyiasatan Perancis yang mendengar kes Scorpene di Paris telah memutuskan bahawa pembunuhan warganegara Mongolia Altantuya Shaariibuu ada berkait rapat dengan penglibatan kerajaan Malaysia dalam pembelian dua kapal selam dari DCNS. Mereka mahu menyiasat penglibatannya dalam perkara ini dalam usaha mendapatkan maklumat mengenai dakwaan rasuah yang dibangkitkan terhadap DCNS.
Hakim penyiasatan Perancis telah meminta rekod perbicaraan pembunuhan Altantuya dan mungkin akan datang ke Malaysia, di mana dia telah dibunuh, jika mereka menganggapnya perlu untuk berbuat demikian, jelas Apoline Cagnat, salah seorang peguam Perancis yang bertindak bagi pihak kumpulan aktivis Malaysia SUARAM.

Cagnat mendedahkan maklumat ini kepada Ahli Parlimen Malaysia pada hari Selasa dalam taklimat yang terpaksa diadakan di Singapura. Pasukan undang-undang SUARAM telah dijemput oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memberi taklimat di Parlimen Malaysia tetapi mereka tidak dibenarkan berbuat demikian oleh pentadbiran Najib.

Ironi

Pemimpin Malaysia yang berusia 59 tahun dan isterinya Rosmah Mansor telah dituduh terlibat dalam pembunuhan Altantuya, di mana 2 bekas pengawal peribadi
mereka telah dihukum gantung kerana membunuh. Selain daripada itu, dakwaan menerima sejumlah 115 juta euro (RM570 juta) dalam bentuk sogokan haram dari DCNS bagi bersetuju untuk membeli kapal selam adalah sebab utama SUARAM membawa DCNS ke muka pengadilan.

"Kami mendapati taklimat itu sangat berguna dan ia benar-benar menangkis propaganda yang cuba disebarkan oleh Umno dan Najib - bahawa perbicaraan

Scorpene di Paris adalah satu rekaan yang kompleks oleh pihak pembangkang," kata Ahli Parlimen Subang Sivarasa Rasiah memberitahu Malaysia Chronicle.

"Malah, maklumat terkini yang diberikan oleh peguam Perancis semalam menunjukkan bahawa Najib kini dalam keadaan yang sangat tidak menentu. Pertama, dia berada di atas senarai saksi utama dan jika dia enggan bekerjasama, dia boleh ditangkap jika berada di Eropah. Kedua, dan merupakan perkembangan yang terpenting adalah keputusan terbaru hakim siasatan atas kes Altantuya. Mereka tidak akan menyiasat pembunuhannya itu secara langsung tetapi ironinya ia mungkin bakal memberi jawapan kepada persoalan yang berada diminda semua rakyat Malaysia iaitu siapakah yang mengarahkan pengawal peribadi untuk membunuh Altantuya - akhirnya ia bakal terjawab di mahkamah Paris dan bukannya di Malaysia ".

3 kali pembayaran
Cagnat juga memberitahu penggubal undang-undang Malaysia bahawa hakim penyiasatan telah meneliti 3 pembayaran. Yang pertama adalah bayaran sebanyak 115 juta euro kepada Perimekar, sebuah firma yang dikawal oleh Razak Baginda teman akrab Najib yang juga berada dalam senarai saksi utama; kedua, pembayaran sebanyak 2.5 juta euro yang dipercayai menjadi "wang yang digubah" di Malta; dan ketiga, pembayaran sejumlah 36 juta euro kepada Terasasi, sebuah firma yang diterajui bapa Baginda.

Altantuya merupakan seorang wanita Mongolia cantik yang berusia 28 tahun. Dia datang ke Malaysia pada tahun 2006 untuk menuntut haknya daripada sejumlah komisyen yang diberi DCNS. Dia tidak pernah meninggalkan negara kita dan rekod imigresen Malaysia terhadapnya dengan misterinya telah dipadam, menunjukkan campurtangan di peringkat tertinggi.

Walau bagaimanapun, desas-desus mengatakan bahawa dia merupakan kekasih Najib dan kedua-dua Najib dan Baginda pernah pergi ke luar negara untuk berunding dengan DCNS. Dia dipercayai telah dibunuh kerana mengugut untuk mendedahkan mereka serta membongkar kegiatan rasuah dalam pembelian Scorpene.

Dua bekas pengawal peribadi Najib, Azilah Hadri dan Sirul Umar telah dihukum gantung pada tahun 2009 kerana membunuh selepas perbicaraan yang dibocorkan pegawai kedutaan AS dalam WikiLeaks mengambarkan ia sebagai perbicaraan yang meragukan. Kedua-duanya kini menunggu hukuman dijalankan, dengan rayuan mereka berkali-kali ditangguhkan oleh pihak berkuasa.

Mahkamah Malaysia tidak peduli dakwaan memeranjatkan Sirul
Baginda, yang telah mengaku sebagai kekasih Altantuya, telah dibebaskan dengan kontroversinya dan sejak itu melarikan diri ke luar negara dari perhatian media. Najib dan Rosmah telah berulangkali menafikan bahawa mereka kenal akan Altantuya. Menteri Pertahanan sekarang, Zahid Hamidi juga telah menafikan pembunuhan Altantuya ada kaitan dengan pembelian Scorpene.

Walau bagaimanapun, salah seorang pengawal peribadi itu, Sirul, telah berkata dalam satu kenyataan bahawa dia dibayar RM100,000 untuk membunuh Altantuya. Walau bagaimanapun, dakwaan mengejutkan ini telah diabaikan oleh mahkamah Malaysia, yang enggan memerintahkan polis untuk memeriksa dengan lebih lanjut dakwaan Sirul.

SUARAM telah beberapa tahun cuba untuk mendedahkan perjanjian Scorpene, dengan mendakwa ia jauh melebihi harga sepatutnya dan merupakan sesuatu yang tidak perlu. Dakwaan rasuah terhadap Najib telah diabaikan oleh pihak berkuasa, memaksa organisasi hak asasi manusia itu untuk memfailkan aduan di Paris pada tahun 2010 terhadap DCNS. Ia adalah menyalahi undang-undang di Perancis untuk membayar sogokan haram bagi mendapatkan kontrak dan jika didapati bersalah, DCNS mungkin perlu membayar pampasan kepada rakyat Malaysia. Melalui perbicaraan di Paris, SUARAM juga berharap ia sebagai desakan kepada pihak berkuasa Malaysia untuk akhirnya mengadakan siasatan yang telus ke atas skandal itu.

Tiada ulasan: