"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Muhammad nama paling popular untuk bayi lelaki di England dan Wales tahun lalu

London: Muhammad menjadi nama paling popular untuk bayi lelaki di England dan Wales tahun lalu.

Satu kajian yang hasilnya diumumkan semalam bagaimanapun berkata, nama itu tidak berada di tempat teratas senarai nama paling banyak digunakan kerana ia dieja berbeza.

Ejaan Muhammad, Mohammed dan Mohammad, apabila digabungkan, jumlahnya mencecah 7,445.

Kajian itu sebaliknya menyenaraikan Oliver secara rasmi sebagai nama terpopular dengan jumlah 6,949.

Harry, nama paling popular di kalangan bayi yang dilahirkan di England dan Wales pada 2012, kini menduduki tempat kedua.

Untuk bayi perempuan, Amelia kekal di tempat pertama untuk tahun ketiga berturut-turut, mendahului Olivia dan Emily.

Kebanyakan bayi yang dinamakan Muhammad tertumpu di bandar raya London dan Midland Barat sementara Oliver di tenggara, Wales Selatan dan Wales.

Tahun lalu turut menyaksikan George memasuki senarai 10 nama paling popular berikuran kelahiran Putera George.
-hmetro-

Tiada ulasan: