"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seks di usia senja

Raphael Wong
PETALING JAYA: Penurunan nafsu seks akibat usia yang semakin meningkat adalah tidak dapat dielakkan, terutamanya di kalangan lelaki. Di Malaysia, sebuah kajian yang bertajuk "Hormon seks di kalangan lelaki Melayu dan Cina di Malaysia: Adakah Terdapat Perbezaan Umur dan Bangsa" mendapati bahawa paras testosteron di kalangan orang Cina dan Melayu menurun dengan ketara dengan usia, yang membawa kepada kehilangan nafsu seks.
Malah bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamed pernah berjenaka apabila beliau dalam usia tahun 70-an bahawa beliau sudah tidak melakukan aktiviti ini lagi.

Salah satu punca utama penurunan dalam hubungan seks di kalangan lelaki berusia atas 50-an adalah disfungsi erektil (ED). Sebuah laporan menyatakan bahawa dalam tahun 1990-an, dianggarkan bahawa 100 juta lelaki mengalami ED di seluruh dunia.

Di Malaysia, hanya ada sebuah kajian yang diketahui - "Kajian Seluruh Negara Mengenai Kejadian ED". Ia dilakukan bersama oleh Lembaga Penduduk dan Pembangunan Keluarga Malaysia, dan New England Research Institute dari Amerika Syarikat pada tahun 1998.

Statistik menunjukkan bahawa bilangan 448,000 orang lelaki menghidapi ED sederhana dan lengkap, atau 16% daripada responden tetapi jika kes ED ringan dimasukkan, ia membawa kepada 60% daripada responden yang dikaji. Seramai 1.68 orang juta lelaki berumur 40 dan ke atas telah ditemuramah.

Menurut pakar perubatan seksual, Dr John Dean kelaziman lelaki yang mengalami mati pucuk yang bersifat organik, adalah disebabkan usia.

"Jika anda seorang lelaki berusia 70 tahun dan tidak boleh mencapai ereksi, walaupun dengan cara beronani dan ini telah berlaku selama beberapa tahun, terapi tingkah laku psikologi mungkin tidak akan berkesan. Ia tidak bermakna ia tidak akan berkesan untuk beberapa lelaki, tetapi ada kemungkinan bahawa bahawa dadah perencat PDE5 (phosphodiesterase jenis 5) akan berfungsi."

Perencat PDE5 inhibitor adalah sejenis ubat yang digunakan dalam rawatan disfungsi erektil, dan merupakan ubat oral berkesan pertama yang boleh digunakan bagi masalah ini. Salah satu perencat PDE5 yang terkenal adalah Viagra.

Dari segi kos, Dekan mengatakan bahawa perencat PDE5 adalah lebih murah dan ianya tidak mempunyai kesan yang buruk kepada hubungan dan keintiman dengan pasangan. "Saya selalu mengesyorkan bahawa lelaki berbincang dengan isteri atau teman wanita mereka tentang penggunaan perencat PDE5, supaya jujur tentang masalah seksual mereka. Ia membantu untuk membina kepercayaan dan keintiman. "

Sesetengah lelaki yang enggan mengambil ubat ini akan mengambil jalan keluar menggunakan rawatan alternatif untuk ED. Ini termasuk mengambil makanan tambahan herba, akupuntur dan terapi psikologi. Dean berkata walaupun terapi psikologi atau tingkah laku berkesan, terutamanya terhadap lelaki-lelaki yang muda dan sihat, ia mengambil masa yang lama. "Besar kemungkinan 10 hingga 12 sesi, satu jam setiap kali, dan juga untuk hadir bersama-sama dengan pasangan anda. Sebagai pasangan, mereka perlu berbincang dan memutuskan apa yang mereka mahu lakukan. Itu sentiasa menjadi cadangan saya."

Dean berpendapat bahawa perencat PDE5 akan berfungsi dengan baik ke atas lelaki berusia 80 tahun melainkan jika mereka mempunyai masalah perubatan yang sedia ada, seperti kerosakan saraf daripada prostatektomi radikal atau mereka yang kencing manis.

Pakar klinikal seks itu menafikan mitos bahawa perencat PDE5 menyebabkan kematian lelaki-lelaki yang lebih tua disebabkan serangan jantung.

Walaupun tidak ada bukti kukuh yang menunjukkan kaitan antara perencat PDE5 dan respon yang lebih rendah terhadap kejadian koronari akut di kalangan orang-orang yang lebih tua, Dean mengambil pendirian bahawa kerana ubat-ubatan ini adalah ‘mild phaser dilator’, terdapat satu trend yang menunjukkan bahawa ia akan memberikan kesan perlindungan kepada jantung, dan bukannya menyebabkan serangan jantung.

Beliau berkata seks merupakan satu lagi bentuk senaman, malahan suatu senaman yang lebih menyeronokkan. Ini akan membuatkan jantung bekerja dengan lebih keras, yang boleh mengakibatkan kejadian koronari akut. Beliau berkata yang kaitan antara hubungan seks diikuti dengan serangan jantung adalah rendah, memetik yang hanya 1 dalam 200 orang mengalami serangan jantung dalam tempoh kira-kira dua jam selepas mengadakan hubungan seks.

"Ini bukannya risiko yang lebih tinggi daripada, misalannya, bermain golf atau berkebun.”

Bagaimanapun, beliau mengingatkan bahawa hubungan seks dengan pasangan yang tidak dikenali boleh mengundang risiko serangan jantung yang lebih besar di kalangan lelaki-lelaki yang lebih tua.

Rencana ini pertama kali diterbitkan dalam The Heat isu 23 Ogos 2014.

Tiada ulasan: