"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Gelaran 'Datuk Seri' Yang dianugerahkan kepada Anwar Ibrahim ditarik balik oleh istana Selangor

SHAH ALAM: Gelaran Datuk Seri kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dianugerahkan padanya pada 1992 ditarik balik oleh istana Selangor.

Penarikan balik itu berkuat 3 November.

Kenyataan istana menyebut, pembatalan darjah kebesaran itu dibuat atas alasan Anwar mempersoal kewibawaan dan kuasa sultan dan institusi raja ketika krisis menteri besar sebelum ini.

"Tindakan dan perlakuan beliau adalah tidak lagi seorang yang sesuai untuk memegang darjah kebesaran ini," kata Setiausaha Sulit Sultan Selangor, Datuk Mohamad Munir Bani.

Semakan di laman web darjah kebesaran negeri mendapati, penarikan balik itu diwartakan pada 20 November.

Ketegangan dengan istana itu muncul apabila PKR sebelum ini bertegas untuk menamakan seorang calon pengganti Tan Sri Khalid Ibrahim walaupun istana mahukan lebih nama.

PKR mencalonkan presiden PKR dan isteri Anwar, Datuk Seri Wan Azizah Ismail walaupun istana akhirnya memilih timbalannya Azmin Ali sebagai menteri besar baru.

Tiada ulasan: